Some ja kirkko
Sosiaalinen media, tuttavallisesti some, on tullut vauhdilla osaksi ihmisten arkipäiväistä elämää. Ei toki kaikkien, mutta sangen suuren joukon. Hyvin monille se on luonteva tapa pitää yhteyksiä tuttuihin, kertoa omista tuntemuksista ja ajatuksista sekä pysyä jyvällä, mitä kavereille ja vähän koko maailmallekin kuuluu.
Yllättäen kirkossa, jossa perinteisesti kauhistellaan kaikkea uutta, ollaan oltu ihan hereillä sosiaalisen median käytössä. Monet seurakunnalliset ja kirkolliset toiminnot ovat saaneet jatkeen somessa. Kaikki eivät tietenkään ole jakamattoman innostuneita. Epäillään ”virtuaalitodellisuuden” syövän oikeaa vuorovaikutusta. Mutta ei se niin ole, some on usein jo muutenkin syntyneen yhteyden ja yhteisöllisyyden ylläpitäjä ja syventäjä.
Oikein hyvä esimerkki somen merkityksestä on viime kuussa soinut Jouluradio. Yhdeksättä kertaa toteutettu kirkollinen palvelu harppasi aimo askeleen eteenpäin. Kuulijamäärien lisääntyminen muistuttaa pohjoiskorealaisia prosenttilukuja. Uudistuneessa Jouluradiossa tehtiin varmaan monta asiaa oikein. Aliarvioida ei kuitenkaan voi yli 16 000 Facebook-ystävän merkitystä. He olivat omalta osaltaan antamassa palautetta, kehittämässä ja luomassa yhteisöä radion ympärille. Samalla heidän some-yhteyksiensä kautta tieto palvelusta levisi laajalle.
Somen suoranainen hengellinen merkityskään ei ole mitätön. Esimerkiksi Uskotoivorakkaus-verkkopalvelun kautta jätettiin viime vuonna 1 800 esirukouspyyntöä. Somessa kynnys jakaa omia syviäkin huolia on matala.
Somen ja kirkon suhde ei tietenkään ole pelkästään ruusuinen. Ylimalkaan somen luonteeseen kuuluu, ettei se koskaan ole kenenkään hallussa. Se ei ole ylhäältä määrättävissä, vaan kasvaa alhaaltapäin ja löytää aina uusia muotoja. Silti seurakuntien todellisuudessa somen käytössä on vielä paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia.
Ja on tässä itselläkin paljon oppimista ja kilvoiteltavaa. Kirkko ja kaupunki ei oikein ole vielä löytänyt hyvää tapaa olla lukijoidensa kanssa vuorovaikutuksessa sosiaalisessa mediassa. Löytyisiköhän lukijakunnasta harrastusta, taitoa ja ideoita siihen, mitä se voisi olla?
Seppo Simola
Päätoimittaja
Jaa tämä artikkeli: