null Surrealistinen kappeli vetää turisteja

Miquel Barcelón surrealistinen keramiikka on uskomaton näky goottilaisessa katedraalissa. Kuva: Timo Saarinen

Miquel Barcelón surrealistinen keramiikka on uskomaton näky goottilaisessa katedraalissa. Kuva: Timo Saarinen

Surrealistinen kappeli vetää turisteja

Miksi väkijoukko supisee äänekkäimmin sivulaivan kappelissa kirkon pääalttarin oikealla puolella?

Palma de Mallorcan katedraalissa on kaikkiaan 23 kappelia, jotka vuosisatojen kuluessa on sisustettu ylettömän runsailla koristeilla, veistoksilla ja taideteoksilla.

Turistien hämmentyneen supinan syy on lähes surrealistinen näky. Keskiaikaisen katedraalin seiniä kiipeää ylös 16 metriä korkea moderni keraaminen seinä, joka tuo mieleen Välimeren pohjan. Vasemmalla erottuu suu ammollaan olevia kaloja, mustekaloja, koralleja ja muita meren eläviä. Ylhäällä meren pohja muuttuu aalloksi, joka kaartuu irti seinästä. Oikealla seinällä on leipiä, viiniruukkuja ja viinimarjaterttuja. Keskellä alttarin takana on valaistunut Kristuksen hahmo. Myös 12 metriä korkeat goottilaisten ikkunoiden lasimaalaukset ovat osa taideteosta.

Kappelin taiteen on luonut mallorcalainen taiteilija Miquel Barceló. Vajaat kymmenen vuotta sitten Mallorcan piispa Teodor Úbeda halusi yhdessä saaren kulttuurivaikuttajien kanssa saada keskiaikaiseen katedraaliin modernia taidetta. Entinen Pyhän Pietarin kappeli päätettiin uudistaa. Se sai uuden nimen Capilla del Santísimo, pyhimmän kappeli. Pyhin tarkoittaa tässä yhteydessä pyhintä sakramenttia, ehtoollista.

Barceló päätti kuvata ehtoollisaineita kahden Johanneksen evankeliumin kertomuksen kautta. Toisessa Jeesus ruokkii suuren väkijoukon viidellä leivällä ja kahdella kalalla, toisessa Jeesus muuttaa veden viiniksi Kaanan häissä.

Palman katedraali on yksi maailman suurimpia. Sen sisätilan pituus on 109 metriä ja leveys 39 metriä . Rakentamisen aloitti kuningas Jaime I vuonna 1230. Katedraalia on uudistettu myöhemmin. 1800-luvulla siihen tehtiin paljon muutoksia maanjäristystuhojen takia. Tunnetuin uudistaja on barcelonalainen arkkitehti Antoni Gaudí, joka 1900-luvun alussa suunnitteli kirkkoon sisustuksia.

Pyhimmän kappeli siunattiin käyttöön vuonna 2007. Mallorcan katedraalin kaniikki Lorenzo Tous perustelee uudistuksia myös teologisesti. Uutta kappelia tarvittiin korostamaan ehtoollisen sakramenttia uudemman katolisen teologian mukaisesti.

Mallorcalaisten mielestä katedraali ei ole koskaan valmis museoitavaksi, se on ikuisesti kesken ja muuttuu ajan mukana. Modernista kappelista aloitteen tehnyt piispa Úbeda ei ehtinyt nähdä lopputulosta. Hänet haudattiin kappelin lattiaan vuonna 2003.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.