null Sydämen yllätyksiä

Onnellinen morsian? Emmi Parviaisen Eurydike muhentaa hääkakkunsa komein kaarin.

Onnellinen morsian? Emmi Parviaisen Eurydike muhentaa hääkakkunsa komein kaarin.

Sydämen yllätyksiä

Rakkaus on tunnetusti mutkikas. Kolmiodraaman keskellä selviämisestä kiinnostunut löytää tällä hetkellä katsottavakseen kaksi hyvin erilaista esitystä: Laura Jäntin ohjaama Omatunto ruotii Helsingin kaupunginteatterissa kirjailija Juhani Ahon , hänen vaimonsa Venny Soldanin ja tämän sisaren Tilly Soldanin suhdetta. Kansallisteatterissa taas Yana Rossin ohjaama Eurydike käsittelee vanhan myytin avulla nuoren naisen suhdetta isäänsä ja sulhaseensa.

Omatunto etäännyttää suhdesolmut tuomalla niitä kommentoimaan pariskuntien vanhemmistaan elokuvaa tekevät pojat, Vennyn ja Juhanin Antin ja Heikin sekä Tillyn ja Juhanin Björnin. Mitä muistetaan, kuinka kaikki tapahtui?

Poikien näkökulmasta käsin draama ei ollut niin järin suuri, hehän kasvoivat yhdessä. Perheessä ja ajassa tapahtui niin paljon muutakin (muun muassa kansalaissota) kuin vääriin ihmisiin rakastumista. Lisäksi aika tasoitti tunteet.

Omatunto olisi voinut onnistua erittäin hyvin, jos siinä olisi ollut hieman enemmän sordiino päällä. Ajoittainen puskafarssi kuvaa huonosti aikaa ja niitä olosuhteita, joissa Ahon molemmat perheet elivät.

Harvoin on teatterissa nähty niin pitelemättömän aistillista videota kuin Eurydiken alussa. Verevä nainen on menossa naimisiin, mutta mistä nousee epäröinti? Eurydike rakastaa Orfeusta, mutta purkaa kuitenkin ahdistuksensa hakkaamalla hääkakkunsa tohjoksi.

Kun nuori nainen on kuollut, hän saapuu manalaan, unohduksen maahan, ja kohtaa kuolleen isänsä. Vaikuttavaa. Ennen pitkää sureva Orfeuskin saapuu noutamaan rakastettuaan.

Lavastaja Zane Pihlströmin manala on riemukas fantasiamaailma, jossa leikitään hauskasti myös ihmisten mielikuvilla manalan herrasta kavioineen. Kuoleman virta ylitetään ja uuteen todellisuuteen synnytään suurissa zorb-palloissa, joihin ihminen mahtuu. Ihmisestä vedessä pallon sisällä syntyy upeita kuvia.

Ylipäätänsä unohtamisen ja muistamisen kipeys nousee tässäkin esityksessä hyvin esille.

Eurydikella on ongelma, voittaako hänen rakkautensa isä vai rakastettu. Antiikin myytissä Orfeus menettää vaimonsa, koska kääntyy kiellosta huolimatta katsomaan tätä yhteisellä paluumatkalla elämään.

Mutta kuka se onkaan, joka tässä versiossa ottaa tulevaisuutensa omiin käsiinsä?

Marja Kuparinen
Omatunto. Ohjaus Laura Jäntti. Helsingin kaupunginteatterin
pieni näyttämö.
Eurydike. Ohjaus Yana Ross.
Kansallisteatterin pieni näyttämö.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.