null Taaperot ovat kriittinen oopperayleisö

Puolen tunnin vauhdikas versio Mozartin Taikahuilusta piti lapsiyleisön hyvin hyppysissään. Juonenkäänteet tarjosivat hihitystä pikkuväen lisäksi myös aikuisille, sen verran hauskoja juttuja tarinaan oli piiloteltu. Kuva: Sari Saaristo

Puolen tunnin vauhdikas versio Mozartin Taikahuilusta piti lapsiyleisön hyvin hyppysissään. Juonenkäänteet tarjosivat hihitystä pikkuväen lisäksi myös aikuisille, sen verran hauskoja juttuja tarinaan oli piiloteltu. Kuva: Sari Saaristo

Taaperot ovat kriittinen oopperayleisö

Muun muassa Kansallisooppera ja Kiasma tarjoavat taide-elämyksiä myös pienille. Esimerkiksi Taikahuilusta on tehty taaperoversio.

https://www.youtube.com/watch?v=MckVpq4sxVgOopperan katsomossa kuhisee. Päähenkilö on joutunut tiukkaan paikkaan, eikä yleisö malta olla auttamatta.

”Katso taskuun! Se on siellä!”

Ja totta! Taskusta se löytyy, kännykkä, jolla voi soittaa taikasävelen.

Oopperan ylälämpiössä on minikokoinen teatterilava, jossa säihkyy koreasti puettu barbi, kruunupäinen Ken ja suurihampainen Tyrannosauros Rex.  Lavan edessä on innokas yleisö, joukko 2-4 -vuotiaita päiväkotilapsia ympäri pääkaupunkiseutua.  Pikkuväki istuu kuin liimattuna pienillä penkeillään, kun Papageno ja Pamina seikkailevat, Yön kuningatar esittäytyy ja Mozartin iloiset sävelet kaikaavat.

”Hyvä esitys. Tosi kiva!”, yleisön isoimmat lapset toteavat jälkikäteen.  Pienimmät eivät vielä osaa kokemuksiaan sanoiksi pukea, mutta ihmettelevät kiinnostuneena lavasteita ja tarinankerronnassa käytettyjä esineitä.

Taikahuilun taaperoversion kaikki roolit esitetään baritonin, sopraanon ja kahden muusikon voimin.

”Lapsiyleisön edessä pitää olla koko ajan herkkänä ”, kertoo baritoni Sampo Haapaniemi.

”Yleisöstä huomaa heti, jos kerronta on heistä yhtään tylsää. Lapset alkavat katselemaan muualle, potkiskelemaan jaloillaan ja huokailemaan”, Haapaniemi nauraa.

Puolen tunnin vauhdikas versio Mozartin Taikahuilusta piti lapsiyleisön hyvin hyppysissään. Juonenkäänteet tarjosivat hihitystä pikkuväen lisäksi myös aikuisille, sen verran hauskoja juttuja tarinaan oli piiloteltu. Kuva: Sari Saaristo

Nykyvanhemmat osaavat kysellä

Parivuotiaat ovat nyt kuumaa kamaa kulttuuripiireissä. Lastenkulttuuri on tehnyt pitkää nousukiitoa ja tarjonta etenkin pääkaupunkiseudulla on ollut runsasta

Oopperan lisäksi leikki-ikäisiä huomioi muun muassa Kiasma, jossa järjestetään niin vauvojen väritreffejä kuin taaperoikäisten piipahdustuokioitakin.  Tarjontaa tuottavat myös monet muut museot ja useat sinfoniaorkesterit. 

Lapsille suunnatut esitykset ja taidetuokiot ovat hyvin suosittuja.

”Erityisesti vauvojen taidetuokiot myydään lähes saman tien loppuun”, kertoo Oopperan yleisötyön vastaava tuottaja Tuula Jukola-Nuorteva.

"Suomessa on tehty  jo pitkään laadukasta lastenkulttuuria. Nykyperheet osaavat kysellä ja hakeutua ihan pientenkin lasten kanssa kulttuurin pariin."

Oopperakäynti näkyy leikeissä

Taaperot ovat Kansallisoopperallekin uusi kohderyhmä.

”Vauvaperheiden ja 5-6 –vuotiaiden kanssa olemme työskennelleet aiemminkin. Taaperoiden ikäryhmälle tämä Taikahuilu on ensimmäinen tuotanto”, Tuula Jukola-Nuorteva kertoo.

Pääkaupunkiseudun päiväkotiryhmille ilmainen.

"Taidekasvatustyö on yksi tehtävämme. Päiväkotien kautta oopperakokemukset leviävät ehkä sellaisiinkin perheisiin, joille ooppera ei ole entuudestaan tuttu", Jukola-Nuorteva miettii. 

Vaikutus onkin ollut jo ilmeinen.

""Lapset ovat ihanan ennakkoluulottomia ja avoimia. Olemme saaneet hurmaavia viestejä, että oopperaa on nyt päiväkodeissakin leikittu tavan takaa.”

"Oleellista on luoda hyvä kontakti yleisöön. 2-vuotiaat kyllästyvät, jos tarina ei kosketa", nauraa baritoni Sampo Haapaniemi. Kuvassa (vas.)  huilisti Martta Jämsä, sopraano Saara Kiiveri, baritoni Sampo Haapaniemi, kitaristi Valtteri Moilanen. Kuva Sari Saaristo

 

Jaa tämä artikkeli: