null Taivasikkuna: Valona pimeydessä

Jeesus antoi meille valonsa, jotta me voimme valaista tietä lähimmäisillemme. Kuva: Jukka Granström

Jeesus antoi meille valonsa, jotta me voimme valaista tietä lähimmäisillemme. Kuva: Jukka Granström

Hengellisyys

Taivasikkuna: Valona pimeydessä

Minussa on valo ja pimeys.

Maailman pimeys on tosiasia, jolta ei voi silmiään ummistaa. Me kaikki olemme nähneet, mitä tuo pimeys saa aikaan. Me tiedämme, että synti ja paha ovat koko ajan ympärillämme – ja meissä.

Olen viime aikoina pohtinut, että ehkä juuri tähän viimeiseen totuuteen liittyy suurin kynnys uskon tielle astumiselle. Sen toteaminen ja tunnustaminen, että minä olen syntinen ja teen vääriä valintoja, ei ole varmasti kenellekään mieleen.

Ei ole kiva tajuta, että olen viallinen. Mutta vain, jos tämän hyväksyy, voi ymmärtää armon suuruuden – vain silloin on valmis ymmärtämään sen rakkauden määrän, joka meihin heijastetaan.

 

Jeesus antoi meille valonsa, jotta me voimme valaista tietä lähimmäisillemme.

 

Raamatussa valo on pimeyden vastakohta, aivan kuin hyvyys on pahuuden vastakohta. Kovin usein meille muistutetaan siitä, miten Jeesus tuli valoksi tähän maailmaan.

Jeesuksen antaman tehtävän muistuttaminen jää usein vaille suurempaa huomiota. Jeesus antoi meille valonsa, jotta me voimme valaista tietä lähimmäisillemme. ”Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo.”

Näillä sanoilla Jeesus rohkaisee meitä työskentelemään Jumalan valtakunnan ja lähimmäistemme hyväksi. Juuri siksi Jeesus tuli tähän maailmaan – valaisemaan ja ohjaamaan meidät valon tielle.

Näitä miettiessäni kuulen radiosta tutun laulun, joka lyö läpi tajuntani kuin leimuava miekka: Sinussa on valo, sinussa on yö / sinulla on sitkeä sydän joka lyö / Väsymättä kipinöitä tuuleen / valaisemaan tietä pimeää. Miten osuvasti Juha Tapion laulu kuvaakaan maailman Valoa ja tehtäväämme. Sen sanoin ja sävelin voin taas jatkaa valona omassa arjessani.

Kirjoittaja on Espoonlahden seurakunnan seurakuntapastori

 

Sokeita ja näkeviä

Jeesus sanoi: ”Minä olen tullut tähän maailmaan pannakseni toimeen tuomion: sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita.” Muutamat fariseukset, jotka olivat siinä lähellä, kysyivät tämän kuullessaan: ”Et kai tarkoita, että mekin olemme sokeita?” Jeesus vastasi: ”Jos olisitte sokeita, teitä ei syytettäisi synnistä, mutta te väitätte näkevänne, ja sen tähden synti pysyy teissä.”

Johanneksen evankeliumi 9:39–41.

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.