Tällaista on vieroitus, jossa päihteet vaihdetaan Raamattuun
Tutkija vietti kaksi kuukautta venäläisen baptistiseurakunnan päihdekuntoutuskodeissa. Raamatun parista ei välttämättä päässyt kuukausiin ulos.
Vankilassa oli helpompaa. Näin kuvaa elämää venäläisen baptistiseurakunnan päihdekuntoutuksessa Tolya. Hän tietää mihin vertaa, sillä ennen päihdekuntoutusta Tolya ehti viettää yhteensä kymmenen vuotta vankilassa.
Tolya on yksi tutkija Igor Mikeshinin informanteista. Mikeshin tutustui baptistien ylläpitämien kuntoutuslaitosten elämään kolmella eri kenttätutkimusjaksolla vuoden 2014 aikana. Tutkimuksesta syntyi kulttuuri- ja sosiaaliantropologian väitöskirja, joka tarkastetaan lauantaina Helsingin yliopistossa.
Laupiaan samarialaisen baptistiseurakunta ylläpitää yli kolmeakymmentä kristillistä päihdekuntoutuskotia pääasiassa Lounais-Venäjällä. Hiljattain se avasi toimipisteen myös Lappeenrannan Joutsenoon.
Laitosten kuri on ankara ja päiväohjelma tiukka. Kahdeksan kuukautta kestävästä hoitojaksosta ensimmäiset kaksi kuukautta vietetään eristyksissä aamusta iltaan Raamattua tutkien. Kuuden kuukauden sopeutumisjaksolla asukkaat tekevät myös työtä. Vapaa-aikaa ei käytännössä ole.
Toiminta perustuu käsitykseen, jonka mukaan kääntyminen kristinuskoon parantaa riippuvuuden. Mallin mukaan kääntymistä seuraa lopulta kristillinen, päihteistä vapaa elämäntapa.
Riippuvaisen tulee kieltää entinen, syntinen elämänsä sekä oma tahtonsa ja ryhtyä etsimään Jumalan tahtoa, jonka voi löytää Raamattua tutkimalla. Entisestä riippuvaisesta tulee uudestisyntynyt kristitty.
– Kun henkilö tulee uskoon ja hyväksyy pelin säännöt, hän ymmärtää, että ongelman ydin eivät ole päihteet vaan synti, Igor Mikeshin kuvaa.
Ruuasta on jatkuva pula
Olosuhteet kuntoutuskodeissa ovat askeettiset. Osin vaatimattomuus on tarkoituksellista, mutta osin se johtuu siitä, että asiakkailleen maksuttomat keskukset toimivat lahjoitusten varassa. Niinpä rakennukset ovat huonokuntoisia ja ruuasta on jatkuvat pula.
Koska valtaosa päivästä kuluu Raamattua tutkien, asukkaat istuvat lähes koko päivän. Pääsyä ulkoilmaan ei ensimmäisten kuukausien aikana ole välttämättä lainkaan.
– Se oli rankkaa, mutta minulla oli tietenkin helpompaa kuin niillä, jotka kokivat lisäksi vieroitusoireita, Igor Mikeshin sanoo.
Se ei ole paras, mutta ei myöskään huonoin tarjolla oleva kuntoutusohjelma."
– tutkija Igor Mikeshin
Keskukset eivät tarjoa lääketieteellistä apua. Niiden ainoa lääke fyysiseen riippuvuuteen on pidättäytyminen.
Fyysisten oireiden helpotettua riippuvainen kokee usein psyykkisiä oireita kuten masennusta ja merkityksettömyyden tunnetta. Sen helpottamiseen baptistiseurakunta tarjoaa Jeesusta.
Toimiiko se?
– Se ei ole paras, mutta ei myöskään huonoin tarjolla oleva kuntoutusohjelma, Mikeshin muotoilee.
– Monet riippuvaiset tarvitsevat raitistuakseen radikaalin muutoksen ajattelutapaansa. Siihen voi kristillinen päihdekuntoutus tarjota ratkaisun.
Kristillisyyden merkitys suomalaisissa päihdejärjestöissä vaihtelee
Asumisen tukipalveluita, päivätoimintaa ja erilaisia tukityöllistämisen muotoja tarjoavissa järjestöissä on Suomessa monia kristillisiä toimijoita, jotka tekevät myös päihdekuntoutustyötä, kertoo tutkimuspäällikkö Pekka Lund Sininauhaliitosta. Kristilliset hoitokodit ovat kuitenkin Lundin mukaan menettäneet asemaansa 1980-luvulta lähtien.
– Virallinen päihdekuntoutusjärjestelmä perustuu aiempaa vahvemmin avokuntoutukseen ja lääketieteelliseen otteeseen, Lund sanoo.
Helsingissä kristillisistä toimijoista apua päihdeongelmiin tarjoavat ainakin Helsingin Diakonissalaitos, Pelastusarmeija, Samaria, Helsingin Vieraskoti ja Vastuunkantajat. Viimeksi mainittu toimii tiiviissä yhteistyössä Helsingin seurakuntayhtymän erityisdiakonian kanssa.
Se, mitä kristillisyys eri toimijoille tarkoittaa, vaihtelee.
– Järjestöjä yhdistää kristillisen rakkauden ja välittämisen eetos. Niitä erottaa se, miten toiminnassa käytetään Raamattua ja rukousta. Esimerkkejä löytyy äärilaidasta toiseen.
Jaa tämä artikkeli: