null TAPiola loikkii kuvaruutuihin

Tapion vauhdissa. Jussi Aalto siirtyi TAPiola-pelin maisemiin. Takana välimatkaa kuroo umpeen itse Tapio.

Tapion vauhdissa. Jussi Aalto siirtyi TAPiola-pelin maisemiin. Takana välimatkaa kuroo umpeen itse Tapio.

TAPiola loikkii kuvaruutuihin

Tapiolan perustajaisä Heikki von Hertzen sai juhlavuotensa kunniaksi erikoislaatuisen tunnustuksen, kun Espoon koululaisten suunnittelema ja toteuttama TAPiola-mobiilipeli julkistettiin 14. marraskuuta Weegee-talolla. Pelin sankarin Tapion tie kulkee läpi kaupungin historian, joka taipuu klassisen tasohyppelyn lavasteiksi.
”Heikki von Hertzenin juhlatoimikunta otti yhteyttä yli vuosi sitten ja ehdotti, että nuoret valmistaisivat juhlavuoteen liittyvän pelin. Harkitsimme ensin perinteistä lautapeliä, mutta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä itse ehdotti mobiilipelin tekemistä. Juhlatoimikunta tuki hanketta 12 000 euron budjetilla”, Espoon kuvataidekoulun rehtori ja projektin koordinaattori Maritta Poijärvi muistelee idean syntyhetkiä.

Projektiin osallistui myös muiden koulujen opiskelijoita. Jussi Aalto Etelä-Tapiolan lukiosta päätyi pelin suunnittelutyöryhmään.
”Käytännössä siis ideoimme peliin tulevat tasot ja tehtävät sekä esittelimme luonnokset visuaalisesta puolesta vastaaville. Kokoonnuimme kerran viikossa ohjaajan johdolla, joka valvoi ryhmän työntekoa ja auttoi tarvittaessa ohjelmoinnissa”, Aalto kertoo.
Lisäksi tarvittiin yhteistyökumppania, jolta löytyisi projektissa vaadittavaa osaamista. Sellainen löytyi Aalto-yliopiston pelisuunnittelun laitokselta Otaniemessä.
”Aluksi otimme yhteyttä Rovioon (Angry Birdsin kehittäjä) toivoen, että pelin voisi toteuttaa yritysyhteistyönä, mutta Rovio kieltäytyi tarjouksesta. Käännyimme seuraavaksi Aalto-yliopiston puoleen. Yliopisto vastasi myöntävästi, ja saimme siis mahdollisuuden hyödyntää vierailevia luennoitsijoita ja heidän asiantuntemustaan”, Poijärvi sanoo.

Poijärvi kiittää yhteistyötahojen uskoa ja kiinnostusta hankkeeseen. Tärkein voimavara ovat kuitenkin olleet peliä työstäneet oppilaat. Yhteistyö on ollut mielenkiintoista ja kehittävää.
”Nuoret ovat itse ohjelmoineet koko pelin alusta loppuun, joten sen suhteen heitä ei tarvinnut erikseen opastaa. On vaatinut kovaa työtä, että opiskelun ja harrastusten lomassa tehty projekti valmistui määräaikaan mennessä”, Poijärvi kehuu.
 Eikä työ ole vielä ohi, Aalto muistuttaa. Pelistä on olemassa vasta tietokoneversio, ja siitä on tarkoitus tehdä vielä varsinainen mobiilisovellus.
”Aikataulusta ei ole tietoa, eikä siitä, annetaanko työ ulkopuoliselle taholle. Odotetaan, että julkistamiseen liittyvät juhlallisuudet ovat ohi.”

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.