Televisioterapiaa: neljä kuvaa kuolemasta

Televisioterapiaa: neljä kuvaa kuolemasta

Psykoterapeutti Mikael Saarisen mukaan median fiktiiviset kuoleman kuvaukset voivat auttaa katsojaa käsittelemään omaa kuolevaisuuttaan.

– Taide ylipäänsä voi avata ovia sellaisiin kokemuksiin ja tunteisiin, jotka selkiyttävät ajatuksia.

Joissain tilanteissa fiktiiviset hahmot voivat Saarisen mukaan toimia myös vertaisina. Hahmon surun, vihan, hämmennyksen tai pelon katsominen saattaa auttaa ymmärtämään ja hyväksymään omatkin tunteet.

”Leffaterapeuttina” tunnettu Saarinen vertaa katselukokemusta terapiaan ja kehottaa jakamaan sen jonkun kanssa.

– Terapiassakin nostetaan esiin vaikeita asioita, mutta mukana on toinen ihminen, jonka kautta tunteitaan voi heijastaa. Parhaimmillaan kokemus voi viedä prosesseja eteenpäin ja herättää havahtumisia, mutta pahimmillaan se voi traumatisoida, jos tulee täysin lohduton olo. Eivät kaikki tarinat pääty onnellisesti. Siksi olisi tärkeää, että mukana on turvallinen kumppani, jonka kanssa teemasta voi keskustella.

Mikael Saarinen kommentoi neljää television kuolemakuvausta:

Mullan alla (2001–2005)

Kun perheenisä kuolee, muiden on otettava hoitaakseen isän vastuulla ollut hautaustoimisto. Perhe opettelee tulemaan toimeen isän kuoleman, monimutkaisten perhesuhteiden ja kotona jatkuvasti läsnä olevan kuoleman ja surun kanssa.

– Mullan alla kuvaa hyvin sitä, miten tavanomaista työtä kuoleman parissa tehdään.

Breaking Bad (2008–2013)

Keski-ikäinen kemian opettaja saa tietää sairastavansa parantumatonta keuhkosyöpää. Hän päättää varmistaa perheensä toimeentulon perustamalla huumelaboratorion.

– Luulen, että sarjan suosioon on vaikuttanut päähenkilön samaistuttavuus. Yhtäkkiä aivan tavallinen opettaja joutuu mukaan huumerinkeihin. Niiden väkivallan kohtaaminen on tuhoisaa.

Viimeistä päivää (2010–2013)

Turvallista elämää pikkukaupungissa viettänyt perheenäiti ja opettaja saa tietää sairastavansa melanoomaa, ja ennuste on huono. Hän päättää panna elämänsä uuteen järjestykseen.

– Viimeistä päivää näyttää, kuinka kuoleman odottaminen muuttaa ihmisiä. Vaikka alkuasetelma on samankaltainen kuin Breaking Badissa, teeman käsittely on arkisempaa. Sarja kuvaa ihmissuhteisiin ja elämättömään elämään liittyviä kysymyksiä.

True Blood (2008–2014)

Kun vampyyrit tulevat kaapista, ihmisten ja vampyyreiden on opeteltava tulemaan toimeen kuvitteellisessa Bon Tempsin pikkukaupungissa.

– Vampyyrisarjat leikittelevät kuolemattomuuden ajatuksella. Sehän on paitsi kiehtova myös pelottava kohtalo. Kuinka tuskallista olisikaan jatkuvasti menettää muita ja jatkaa omaa elämäänsä.

Jaa tämä artikkeli: