Teologisen tiedekunnan opetuksesta

Teologisen tiedekunnan opetuksesta

Kari Peitsamo uskoo ylösnousseeseen Kristukseen, mutta pitää kertomuksia Jeesuksesta fiktiona (26.8.). Ymmyrkäinen lukija arveli, että Peitsamon näkemys perustuu teologisessa tiedekunnassa opetettuihin asioihin (2.9.). Lyhyt vastaus: Ei perustu. Muita lähteitä löytyy, kuten kanadalainen Earl Doherty, jonka ajatuksiin voi tutustua Vapaa-ajattelijain liiton sivuille ladatussa tekstissä Jeesuksen arvoitus.

Tosiasia on, että Paavali viittaa maanpäälliseen Jeesukseen erittäin harvoin. Joitain pilkahduksia kuitenkin löytyy. Paavali mainitsee Herransa olleen ”lihan puolesta Daavidin sukua” (Room. 1:3) ja ”naisesta syntynyt” (Gal. 4:4), toisin sanoen ihminen.

Paavali näyttää tunteneen Jeesuksen opetuksia. Paavali esimerkiksi vetoaa ”Herran” opetukseen, että ”vaimo ei saa erota miehestään” – ja alkaa pohtia, missä tilanteissa avioero on mahdollinen vaihtoehto (1. Kor. 7:10–16).

Paavalin kanta avioeroon näyttää lievemmältä kuin Jeesuksen. Ero olisi vaikea selittää, jos Paavalin lainaama Herran opetus perustuisi ylösnousseen Kristuksen ilmestyksiin.

Peitsamon ajatus Markuksen evankeliumista midrash-perinteen edustajana ei tukeudu parhaaseen tutkimustietoon (mutta löytyy Dohertyltä). Lisäksi Matteuksella ja Luukkaalla on paljon Jeesuksen opetusta, joka ei perustu Markuksen evankeliumiin, vaan varhaiseen kokoelmaan Jeesuksen sanoista. Siinäkin Jeesus esiintyy myös ihmeidentekijänä. Kertomukset Jeesuksesta eivät siis ole Markuksen keksintöä, vaan varhaisempaa perua.

Ismo Dunderberg, Uuden testamentin eksegetiikan professori

Jaa tämä artikkeli: