null Teurastuksen kauneus?

Hämmentävää. Perttu Saksan teurastettua hevosta kuvaava Presence (Mask) tältä vuodelta saa pohtimaan omaa suhdetta eläimiin. Kuva: Perttu Saksa

Hämmentävää. Perttu Saksan teurastettua hevosta kuvaava Presence (Mask) tältä vuodelta saa pohtimaan omaa suhdetta eläimiin. Kuva: Perttu Saksa

Teurastuksen kauneus?

Valokuvataiteilija Perttu Saksa (s. 1977) on todennut olevansa lähtökohdiltaan dokumentaristi. Kun hän viime vuonna sai vastaanottaa Fotofinlandian, Suomen arvostetuimman valokuvapalkinnon, hän totesi: ”Keskeisiä lähtökohtia työlleni ovat olleet valokuvausta edeltävät mallit luonnonhistorian tuntemukselle sekä varhaisen luonnontieteen esitystapojen sallimat kuvitelmat ja pelot tuntemattomia ja eksoottisia eläimiä kohtaan.”

Saksan tuorein näyttely Silence as a Phrase, jossa hän on kuvannut juuri kuolleita eläimiä teurastamolla, on jo ehtinyt herättää lievää kohua. Syynä on varmaan se, että verinen teurastettu eläin on yksi Saksan kuvaamista ”tuntemattomista ja eksoottisista eläimistä”. Oudolla on usein taipumus pelottaa. Olemme monin tavoin vieraantuneet kuolemasta, ja eläimen väkivaltainen kuolema kuuluu arkiseen kokemuspiiriimme korkeintaan moottoritien reunalla. Harva meistä enää näkee eläimen teurastamista, tai edes enää sitä, miten kauppahallissa paloitellaan pölkyn päällä lihaa. Verilättykin ostetaan useimmiten valmiiksi tehtynä ja vakuumissa.

Suoraa dokumentarismia Perttu Saksan työt eivät edusta. Hän on ottanut käyttöönsä taidehistoriasta tutun vieraannuttamiskeinon. Veristen eläinten tausta on musta – kuin alankomaalaisissa 1600-luvun asetelmissa. Ne eivät siis näytä ”todelta”, vaan tehokeino pikemminkin lisää niihin jo vakiintuneen esteettisen ulottuvuuden, sopimuksenvaraisen visuaalisen kauneuden, joka luo voimakkaan ristiriidan itse teurastustapahtuman kanssa.

Saksa itse palaa varhaisempiinkin aikoihin ja rinnastaa itsensä sekä aiheensa ”nimikkomarttyyriinsa Pyhään Bartolomeukseen, joka kristillisessä taiteessa kuvataan usein kantamassa nyljettyä nahkaansa”. Näin muun muassa Michelangelon Viimeisessä tuomiossa (1535–41).

Näyttely jätti hämmentävän tunteen valtaan. Samoin kuin Saksa, olen lihansyöjä, ja samoin kuin Saksa, olen rakastanut eläimiä ja ollut kiinnostunut niistä. Olen harrastanut raveja ja ihaillut varsinkin suomenhevosia, jotka monet ovat suuria persoonia ja joilla kaikilla on erisnimi. Tämä ei ole estänyt minua syömästä hevosen ulkofileetä.

Aivan samoin kuin Saksa, minäkin mietin nykyään usein eläinsuhteeni eettisyyttä. Olen myös perustellut mieltymystäni hevosenlihaan ikään kuin luonnollisena maalaisyhteiskunnan kulttuuriperinnön jatkeena ja sillä, että suomalaista hevosta ei kasvateta teollisesti ja järkyttävissä olosuhteissa ihmisen ravinnoksi.

Taide tapahtuu aina jossain kontekstissa. Siitä ei ole kuin pari kuukautta aikaa, kun näin Saksan tekemiä muotokuvia luomulehmistä Valion 110-vuotisnäyttelyssä Sanomatalon käytävägalleriassa. Niissäkin oli taustaa käytetty tehokeinona. Hellyttävät kosteasilmäiset lehmät elehtivät persoonalliseen tapaansa valkoisella pohjalla.

En voinut välttyä vertailulta. Saksa kertoo kuin kahta tarinaa: vahvistaa myyttiä onnellisista luomulehmistä ja toisaalta sitä, miten teurastettaessa subjekti traagisesti häviää. Eläin on ravinnonlähde mutta myös vaurauden symboli. Eläin on uhri sanan molemmissa merkityksissä: sille tapahtuu pahaa ja samalla se on lahja ihmiskunnan alttarilla.

En vieläkään osaa päättää, pidinkö Saksan näyttelystä.

Otso Kantokorpi
Perttu Saksan Silence as a Phrase Helsinki Contemporaryssa, Bulevardi 10, 1.4. saakka. Avoinna ti–ke, pe 11–17, to 11–18, la–su 12–16, ma suljettu.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.