Tietä oranssille junalle
Matka Lauttasaaren keskustasta Helsingin ytimeen, Sokoksen kulmalle, kestää sujuvassa liikenteessä 14 minuuttia bussilla 65A. Mutta annas olla, kun oranssi putki alkaa kulkea Lauttasaareen asti, matka taittuu viidessä minuutissa.
Lauttasaaren metroasemaa alettiin rakentaa vuoden 2011 alussa. Oranssit Länsimetron aidat reunustavat valtavia monttuja Gyldenintiellä ja Kauppaneuvoksentien ja Otavankadun kulmassa. Louhintatyöt valmistunevat joulukuussa. Mutta vielä pitää odottaa ainakin kaksi vuotta, ennen kuin metrolla pääsee saareen.
– Kyllä minä odotan metron tuloa, sanoo työmaan ohi kulkeva Inga Pöntynen .
– Asun itse Vattuniemessä. Sieltä on lyhyt kävelymatka metrolle. Minulla on tuttavia itäsuunnalla, joten sinne pääsee sitten kätevästi. Nyt matka tyssähtää sillan toiselle puolelle.
Gyldenintiellä kauniit vanhat kerrostalot sijaitsevat aivan työmaan vieressä. Silmäklinikka, ravintolat, Emmauksen kirpputori ja posti sinnittelevät työmaaliikenteen keskellä. Onneksi häiritsevimmät räjäytykset ovat jo ohi.
Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n urakka on valtava. Lauttasaaressa kallioon on louhittu kaksi noin kahden kilometrin mittaista tunnelia. Asemasta on louhittu suurin osa. Vielä on kesken muutamia kuiluja: yksi ostoskeskuksen alla, toinen Pohjoiskaarella ja kolmas Katajaharjuntiellä.
Eira Serkkola
Kerro meille paikasta, josta kannattaisi tehdä juttu: toimitus@kirkkojakaupunki.fi
Jaa tämä artikkeli: