Tietojärjestelmä kaatuu työntekijälle
Kirkko ja kaupunki kertoo pääkirjoituksessaan ja artikkelissaan (13.2.) seurakuntien uuden jäsentietojärjestelmän Kirjurin toimivan heikosti. Tämä ei ole lainkaan yllättävää.
Aikoinaan Tampereella meni kolmisen vuotta ennen kuin koulujen hallintojärjestelmä Pro Capita toimi tyydyttävästi. Opettajana olin yksi kärsijöistä. Nyt Tampere kilpailuttaa hallintojärjestelmänsä uudelleen. VR:llä on ollut samanlaisia hankaluuksia, terveydenhuollossa samoin.
Syynä kaikkiin näihin on se, että järjestelmän toimittaja tuo sen käyttöön raakileena. Kunnollinen pilotointi unohtuu. Tällöin järjestelmän kehittäminen jää sen käyttäjien niskoille. Se on hyvä tapa uuvuttaa työntekijät. Varsinkin, kun työntekijä ei varmasti tiedä, johtuvatko ongelmat järjestelmän puutteista vai hänestä itsestään. Järjestelmän toimittaja vetoaa helposti siihen, että järjestelmää ei ole opittu käyttämään oikein. Näin kävi meillekin Tampereella, vaikka vika oli selvästi itse järjestelmässä.
Toivoa sopii, että pulmat ratkaistaan mahdollisimman pian. Painetta vain järjestelmän toimittajaa kohtaan.
Risto Moisio
Jaa tämä artikkeli: