Tönäisy aidompaan jouluun
Muusikko Pertti Neumannille, 53, joulu on ”jaloin ja tärkein” juhla. Joulun vetovoima ei tule lahjoista ja ”mammonasta”, vaan juhlaan liittyvistä syvemmistä arvoista.
Neumannin suhdetta jouluun kuvaa se, että hän antoi vanhemman poikansa nimeksi Noel, joka tarkoittaa englannin kielessä joulua.
Tänä vuonna Neumann on mukana Suomen Pipliaseuran ja pääkaupunkiseudun seurakuntayhtymien Aito joulu -kampanjassa.
Neumann levytti yhdessä Frederikin ja Martina Aitolehdon kanssa uuden joululaulun, joka julkistettiin viime viikolla Seiska-lehden nettisivulla. Kampanjan mainoskuvassa laulajat poseeraavat seimiasetelmassa.
Pieniä suuria hetkiä
Kansakoulun ensimmäisellä luokalla Neumann esitti joulukuvaelman Joosefia. Toinen silmä oli meikattu melkein mustaksi, kuin merirosvon silmälappu. Lapsuuden jouluaatot vietettiin mummolassa.
”Olen siitä hyväosainen, että lapsuuden joulumuistot ovat onnellisia”, hän sanoo.
Nyt Neumann on 7- ja 6-vuotiaiden poikien isä, joka haluaa antaa lapsilleen onnellisia joulumuistoja. Se tarkoittaa ennen kaikkea hyvän mielen ja harmonian kokemista.
Neumann korostaa, että elämää suurempaan hetkeen ei tarvita häikäiseviä ja ylenpalttisia puitteita.
”Se voi olla jokin pieni ja sattumanvarainen asia, kuten joulukalenterin luukun avaaminen muksujen kanssa ja sen laskeminen, kuinka monta yötä jouluun on.”
Kuvassa kaikki ovat läsnä
Itsekin joululauluja levyttänyt Neumann toteaa, että joulubiisin tekeminen ei ole sävellystehtävänä helpoimmasta päästä. Aito joulu -kampanjan tunnuskappale on Neumannin mielestä perinteikkään oloinen ja onnistunut, mutta vasta aika näyttää, ottavatko suomalaiset sen omakseen.
”Onnistuminen kulminoituu siihen, tarttuvatko biisin sävelet tekstiin tavalla, joka saa ihmiset kokemaan jotakin.”
Neumann jättää mieluiten katsojan ratkaistavaksi, minkälaisia mielikuvia hänen oma ”seimihahmonsa” synnyttää, ja yhdistyykö se johonkin joulukertomuksen henkilöön.
Neumannin mukaan kolmikko löysi luontevasti omat paikkansa seimiasetelmassa.
”Siinä ei juurikaan vitsailtu tai viljelty huumoria. Mielestäni me kaikki olimme aika hyvin läsnä.”
Jokaisessa asuu Jumala-tarve
Neumann uskoo, että jokaisessa ihmisessä asuu ”pieni Jumala-tarve”, joka korostuu joulun kaltaisina pyhinä.
Hän toivoo, että Aito joulu -kampanja synnyttää tunnereaktioita ja antaa ihmisille ajattelemisen aihetta. Muusikon mielestä tarvitsemme herättelevää ”tönäisyä”, jotta henkiset arvot eivät peity kaupallisuuden ja kiireen alle.
”Moni mieltää show- ja musiikkibisneksessä työskentelevän ammattikunnan pinnallisiksi ihmisiksi, mutta tässä kampanjassa hengellisestä sanomasta puhutaan meidän tyyppistemme ihmisten kautta. Se herättää varmasti erilaisia tunteita kuin perinteinen visiitti kirkossa."
Kampanja etääntyneille
Viikko sitten alkanut Aito joulu -kampanja näkyy 9. joulukuuta saakka bussipysäkeillä, metrojen liukuportaissa, Seiska-lehdessä, kaupunki- ja iltapäivälehdissä, netissä ja radiokanavilla.
Kampanjaan liittyvä joululaulu ja videot jaetaan Seiska-TV:ssä, Spotifyssa, YouTubessa ja useilla radiokanavilla. Kuunneltavana on muun muassa jouluevankeliumit suomeksi, ruotsiksi ja stadin slangilla sekä videot, joilla artistit kertovat joulunvietostaan.
Kampanjan tunnuskappaleen on säveltänyt Esa Nieminen ja sanoittanut runoilija Sinikka Svärd.
Tavoitteena on puhutella kristillisyydestä etääntyneitä ja ei-aktiivisia seurakuntalaisia sellaisissa välineissä, joissa näkyy harvoin kristillisiä viestejä.
Pääkaupunkiseudulle keskittyvän kampanjan ovat toteuttaneet yhteistyössä 200 vuotta tänä vuonna täyttävä Suomen Pipliaseura sekä Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakuntayhtymät.
Jaa tämä artikkeli: