null Totutteluaika saisi lauttasaarelaiset metroon

Lauttasaari-seuran jäsen Riitta Elf on seurannut tarkkaan länsimetron suunnittelua ja rakentamista. Kuva: Liisa Huima

Lauttasaari-seuran jäsen Riitta Elf on seurannut tarkkaan länsimetron suunnittelua ja rakentamista. Kuva: Liisa Huima

Hyvä elämä

Totutteluaika saisi lauttasaarelaiset metroon

Länsimetro muuttaa Lauttasaaren julkisen liikenteen. Riitta Elf toivoo, että hyvät kulkuyhteydet säilyvät jatkossakin.

Punaisen Huvilan ympärillä on työmaa-aitoja ja pölyä. Lauttasaari-seuran toimistosta näkee lähes suoraan metrotyömaalle. Asukkaiden etuja ajavan seuran jäsen ja kaava- ja liikennetyöryhmän puheenjohtaja Riitta Elf on seurannut länsimetron vaiheita tarkkaan.

– Seura ei suhtaudu länsimetroon sen paremmin myönteisesti kuin kielteisesti. Olemme välittäneet asukkaiden ongelmia ja toiveita tiedoksi päättäjille.

Nyt saarelaiset jännittävät, mitä kulkuyhteyksille tapahtuu syksyllä. Tutut bussilinjat lakkaavat ilmeisesti toimimasta elokuun 15. päivänä, vaikka länsimetron avajaiset viivästyvät valvontajärjestelmien ongelmien takia. Vielä ei tiedetä, milloin rataosuus Ruoholahdesta Matinkylään avataan. Seura toivoo, että Helsingin seudun liikenne onnistuu järjestämään jatkossakin suorat bussiyhteydet keskustaan.

– Muuten on mahdollista, että ennen julkisilla töihin menneet ihmiset alkavat käyttää omaa autoa.
 

Jos Espoosta tulevat metrojunat ovat täynnä, Lauttasaari jää väliinputoajan asemaan."


Metro muokkaa bussilinjoja

Riitta Elf pitää metroa kätevänä, mutta kertoo ymmärtävänsä myös välineeseen nuivasti suhtautuvia.

– Lauttasaaressa on alueita, joiden asukkaille metro tuottaa hankaluuksia. Erityisesti koillisen Lauttasaaren ja Vattuniemen asukkaat ovat aika tuohtuneita.

Tähän asti suuri osa Espoosta Kamppiin kulkevista seutubusseista on ajanut Lauttasaaren lävitse. Se on ollut joidenkin koillisen alueen asukkaiden etu. Länsimetron myötä bussiverkostoa harvennetaan.

Vielä kesän ajan Vattuniemestä pääsee kolmella suoralla bussilinjalla Helsingin rautatieasemalle. Tulevaisuudessa vattuniemeläisten täytyy käyttää sekä liityntälinjaa että metroa, sillä metroasema ei ole kävelymatkan päässä.

Elfiä huolettaa myös, miten lauttasaarelaiset mahtuvat metroon tulevaisuudessa.

– Espoo haluaa rakentaa metroasemien läheisyyteen asunnot 100 000 uudelle asukkaalle. Jos Espoosta tulevat metrojunat ovat täynnä, Lauttasaari jää väliinputoajan asemaan.

Helsingin seudun liikenne on laskenut, että bussiliikennettä saatetaan joutua lisäämään jo 2020-luvun alussa.

 

Mallia itämetrosta

Riitta Elf pitää itseään tuoreena lauttasaarelaisena, sillä hän muutti alueelle alle kymmenen vuotta sitten.

– Monet ovat asuneet täällä koko ikänsä. Paluumuuttajia on myös paljon.

Elf asui pitkään Itä-Helsingissä, jossa hän käytti metroa 18 vuotta. Hänestä menneisyydestä olisi voitu ottaa mallia.

– Kun itämetro aikanaan valmistui, bussilinjoja ei lopetettu yhtäkkiä. Nyt totuttautumisvaihetta ei ole. Jos halutaan, että kielteisesti metroon suhtautuvat oppivat välineen käyttäjiksi, olisi ollut psykologisesti järkevämpää varata pitkä siirtymäaika.

Riitta Elfin mielestä Lauttasaaressa on kuitenkin liikennettäkin suurempia ongelmia. Julkisten palveluiden kasvavaa tarvetta ei ole otettu huomioon, vaikka asukkaiden määrä on kasvanut 2000-luvulla jo 4000:llä.

– Vanhoja toimistotaloja ja pienteollisuuskiinteistöjä puretaan koko ajan, ja tilalle nousee asuintaloja. Koska kaupungilla ei ole Lauttasaaressa muuta maata kuin puistoja ja merenrantoja, tilapäisiä päiväkotirakennuksia on jouduttu sijoittamaan kaupungin puistoihin.

P.S.
Toivon, että joku pesisi ikkunani. Nyt kaunis maisema on ikävän harmaa.
Ilahdun aina, kun näen lastenlapseni. Seikkailemme paljon luonnossa ja rannoilla.
Tänä kesänä aion nauttia tuulesta ja meren tuoksusta rantakallioilla.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.