null Työtä ei ohjaa vain järki

Työn sankarin tulee olla aina valmiina karauttamaan sankarillisiin tekoihin työyhteisönsä hyväksi.

Työn sankarin tulee olla aina valmiina karauttamaan sankarillisiin tekoihin työyhteisönsä hyväksi.

Työtä ei ohjaa vain järki

Kun menet töihin, joudut myyttien ja rituaalien maailmaan.

Uudessa työpaikassa sinulle ehkä aluksi kerrotaan kirkastettu legenda siitä, kuka yrityksen perusti, missä ja miten. Lopulta päädytään yrityksen missioon, visioon ja strategiaan.

Jonkin ajan kuluttua kanssasi käydään todennäköisesti kehityskeskustelu, jossa sinä ja päivittäin kanssasi työtä tekevä esimies kangistutte ennalta kirjoitettujen repliikkien toistajiksi.

Kuulostaako tutulta?

Miksi strategista tulosjohtamista yrittävien pomojen huoneet ovat ylimmässä kerroksessa? Miksi neuvotteluhuoneen seinälle on ripustettu perustajien ja edellisten johtajien muotokuvat?

Siksi, että yritysten ja yhteisöjen elämää ohjaavat ikivanhat myytit, vastaa Helsingin kaupungin organisaatiopäällikkö Vesa Paavola kirjassaan Työpaikan ikuiset myytit.

Kun Nokian historiikissa Martti Häikiö vertaa Nokiaa Kalevalaan ja talvisotaan kuvaillessaan sen merkitystä suomalaisille, viittaa hän suoraan mytologiaan.

Jättiyritys Hewlett-Packard on puolestaan rakentanut tarkan mallin mytologisesta autotallista, josta yrityksen huikea menestys sai alkunsa. Paavola vertaa monumenttia seimiasetelmaan.

Tarinan mukaan insinöörit Bill Hewlett ja Dave Packard keksivät 1930-luvulla yrityksensä idean retkellä Coloradon vuoristossa. He alkoivat rakentaa autotallissa sähkölaitteita. Autotallimyyttiä kerrotaan myös Microsoftin perustajasta Bill Gatesista ja Applen perustajasta Steve Jobsista.

Hjalmar Ingman aloitti meijeritoiminnan autotallin sijasta suomalaisittain saunassa. Karl Fazer taas edusti tyypillistä tyhjästä luomisen syntymyyttiä, kuten Paavola sen nimeää. Rahaton yrityksen perustaja aloittaa tyhjästä ja luo työllään jätti-imperiumin, aivan kuten jumalat luomismyyteissä.

Luonnollisesti yrityksen perustajaisien muotokuvat valvovat työpaikan toimintaa edelleen.

Yritysten fuusioita perustellaan myytillä siitä, kuinka kahden vahvan yhdistyessä syntyy yksi vielä vahvempi. Paavolan mukaan fuusiossa usein naitetaan organisaatioita niin, että tulos muistuttaa enemmän riitaisaa uusperhettä kuin yhtä vahvaa joukkuetta.

Yrityksillä oli ennen yhdistämistä omat kulttuurinsa, jotka eivät noin vain muutu. Työpaikkaa ei ohjaa vain se, mikä olisi järkevää. Paavolan mukaan työyhteisön kehittäjä on kuin antiikin myytin Sisyfos, jonka työnä oli vierittää suuri kivenlohkare vuoren huipulle. Aina kun hän sai järkäleen huipulle, se vieri alas, ja työ oli aloitettava uudestaan.

Paitsi että työpaikan kehittäminen on raskasta, käy aina niin, että kun muutos on saatu jotenkuten toteutettua, on ovella jo uusi kehityksen muoti. Eilen oli tavoitejohtaminen, tänään tulosjohtaminen. Juuri kun yritys jaettiin useisiin tytäryhtiöihin, nyt kaikki onkin taas yhdistettävä.

Etsiminen on monen tarinan mytologinen ydin. Myös yrityksissä etsitään kiivaasti uutta. Etsitään Graalin maljaa, kultaista taljaa, viisasten kiveä, Sauronin sormusta, Shangri Lata tai taivasten valtakuntaa.

Kun etsijä palaa menestykselliseltä retkeltä kotiinsa, hän on yhteisönsä sankari. Tällainen sankari pitäisi myös nykyisen työntekijän olla. Paavolan mukaan ainakin työpaikkahaastattelussa kannattaa antaa itsestään kuva urotekoihin valmiina klassisena sankarina.

Johtajan, yrityksen suurimman sankarin, huone on ylimmässä kerroksessa, koska jumalat ovat perinteisesti lähimpänä taivasta.

Kaikki työpaikkojen visiot, Suomessa noin 700 000, sisältävät samoja sanoja: johtava, edelläkävijä, kansainvälinen, menestyvä, kehittyvä, dynaaminen, laadukas, huippu, osaamiskeskittymä ja lisäarvo.

Paavolan mukaan visoissa ja missioissa on kyse autokommunikaatiosta eli itselle viestimisestä. Ei työpaikan visio kuvaa mitään saavutettavissa olevaa, vaan Graalin maljaa tai viisasten kiveä, joka muuttaa kaiken kullaksi. Vision tarkoituksena on vain vahvistaa organisaation itsetuntoa. Touhun kääntöpuoli on, että varsinainen työ saattaa jäädä tekemättä, kun työyhteisön aika menee vision toisteluun.

Kehityskeskustelu on Paavolan mielestä tuloksellisuudessaan intiaanien sadetanssia muistuttava rituaali. Intiaanit eivät itse uskoneet tanssin tuottavan sadetta, se oli vain yhteisöä koossa pitävä rituaali. Samanlaisia rituaaleja ovat tiimin tai johtoryhmän kokoukset, joissa toistellaan asioita, jotka on jo puhuttu käytävillä tai ruokatunneilla.

Jos työpaikan valintasi ei ollut onnistunut, niin lopulta sinusta saatetaan tehdä syntipukki, syypää työpaikan vaivoihin. Työsi saatetaan ulkoistaa, aivan kuten paha monessa mytologiassa. Lopulta suuri joukko työntekijöitä uhrataan saneerauksessa, kuten jumalia on lepytetty aikoinaan ihmisuhreilla. Ja katso, markkinat leppyvät uhrista.


Myyttisen johtajan missio

Reilu viikko sitten Helsingin Sanomien Kuukausiliite (12/2010) julkaisi laajan jutun insinööri Tapani Koivuniemen johtamasta uskonnollisesta kultista ja hänen omistamastaan yrityksestä. Kirkosta eronneen ja oudoksi lahkoksi muuttuneen raamattupiirin jäsenet palvelevat johtajaansa myös yrityksen työntekijöinä.

Kuukausiliitteen mukaan Kustannusosakeyhtiö Koivuniemen voitto vuonna 2009 oli 67 prosenttia liikevaihdosta. Se on käsittämätön tulos yritykselle, jonka väitetään menestyvän halvoilla hinnoilla.

Itse asiassa Koivuniemi toteuttaa yrityksessään taitavasti elinkeinoelämän nykyistä strategiaa — työreformia, jonka tavoitteena on yrityksen huikea tuloksentekokyky muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Tämä dynaaminen liiketoimintamalli koostuu seuraavista strategisista menestystekijöistä:

1. Yrityksellä on vahva missio, haasteellinen visio ja terveet arvot, joita toimivan strategian kautta vahvistetaan. Yrityksen brändi on mittaamattoman arvokas ja imago ainutlaatuinen. Työntekijät on sitoutettu yrityksen evankeliumiin munaskuitaan myöten.

2. Kulut on minimoitu. Ainoa kuluja tuottava liiketila on rivitaloyhtiöltä vuokrattu kerhohuone. Ei tarvitse saneerata, kun ei ole koskaan tehty hukkainvestointeja.

3. Työn kulut on ajettu alas. Työ tehdään kotona, ylityötä ei lasketa eikä siitä makseta. Palkka on pieni ja työaika pitkä, sillä kuinka muuten voisi pärjätä kiristyvässä kilpailussa? Myös perheenjäsenet ovat sitoutuneet yrityksen arvomaailmaan ja he auttavat työssä perheenpäätä, miestä.

4. Työntekijöiden terveyteen on satsattu. Menestyvässä firmassa ylipainoa ei ole lainkaan. Löysät on otettu pois. Henkistä vireyttä hoidetaan lukupiireillä ja sielunhoidollisilla keskusteluilla, joihin syleillään mukaan myös perheenjäsenet.

5. Yrityksellä on karismaattinen johtaja. Myyttinen perustajaisä sitouttaa työntekijät missioonsa niin, että oikeudesta saada tehdä työtä hänen hyväkseen kilpaillaan. Onhan optio-ohjelmassa bonuksena taivaspaikka.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.