null Usko toivo rakkaus -kampanja sai vapaaehtoiset liikkeelle

Usko toivo rakkaus -kampanjaan kuuluva vapaaehtoispankki julkistettiin lämminhenkisessä Kustaankartanon vanhainkodissa. Iltapäivätansseihin osallistui yhteensä yli sata vanhainkodin asukasta kymmenien vapaaehtoisten avustuksella. Kuva: Sirpa Päivinen

Usko toivo rakkaus -kampanjaan kuuluva vapaaehtoispankki julkistettiin lämminhenkisessä Kustaankartanon vanhainkodissa. Iltapäivätansseihin osallistui yhteensä yli sata vanhainkodin asukasta kymmenien vapaaehtoisten avustuksella. Kuva: Sirpa Päivinen

Usko toivo rakkaus -kampanja sai vapaaehtoiset liikkeelle

Helsingin seurakuntien Usko toivo rakkaus -kampanjan kolmas vaihe Rakkaus kannusti ihmisiä vapaaehtoistoimintaan.

Kampanjan kautta seurakuntien vapaaehtoistoimintaan on jo saatu mukaan lähes 140 henkilöä erilaisiin tehtäviin. Marraskuun alussa avatussa Vapaaehtoispankissa on edelleen tarjolla useita kymmeniä avustustehtäviä, joten kyytiin ehtii hypätä vieläkin.

Vapaaehtoispankissa etsitään muun muassa laulajia ja soittajia, kotoutuskummeja maahanmuuttajaperheille, avustajia Taizé-messuun, kävelykaveria näkövammaiselle, ruoka-avun jakajia, ilonjakajia ja monia muita vapaaehtoisia. Vapaaehtoispankki löytyy osoitteesta www.uskotoivorakkaus.fi/vapaaehtoispankki.

– Olemme olleet todella iloisia, näin suuresta innostuksesta vapaaehtoistoimintaa kohtaan, kertoo projektipäällikkö Eeva Salonen.

Usko toivo rakkaus -sivustolla saattoi myös antaa lupauksen hyvästä teosta. Sivustolla on luvattu muun muassa olla kiltti kaikille, yrittää olla kiusaamatta pikkuveljeä, luvattu olla puhumatta toisten päälle, antaa aikaa perheelle. "Autoilla vähemmän, jotta hiilidioksidipäästöt vähenisivät”, lupasi muun muassa nimimerkki Automies. Ripa taas aikoi käydä katsomassa ”linnassa lusivaa frendiään”. Ja Nuori lupasi olla katsomatta aikuisten ohjelmia. Hyviä lupauksiakin annettiin Usko toivo rakkaus -sivustolla ja seurakuntien tapahtumissa noin 300.

Rakkaus -kampanja sai hyvän vastaanoton

Mainoskampanjan näkyvyyttä on myös tutkittu. Research Internationalin internetissä toteutettu tutkimus tehtiin heti kampanjan päätyttyä kampanjan kohderyhmässä, jotka ovat 18–39-vuotiaita helsinkiläisiä. Vastaajista 69 % oli ev. lut. kirkon jäseniä. Rakkaus-kampanja ei saanut yhtä paljon huomiota kuin vuoden takainen Usko-kampanja, koska tällä kertaa sitä toteutettiin pienemmällä taloudellisella panostuksella. Rakkaus-kampanjan mainoksia oli nähnyt 43 prosenttia vastaajista, kun Usko-kampanja oli huomannut vuonna 2007 peräti 79 prosenttia. Eniten mainoksista kiinnosti Koditon -televisiomainos.

Mutta vapaaehtoistyöhön kannustava viesti sai nyt myönteisempää palautetta mainoksia nähneiltä kuin vuosi sitten. Myönteisesti suhtautui yli puolet (56 %) vastaajista, kun vuoden 2007 provosoivammassa kampanjassa sama luku oli 40 prosenttia. Kielteisesti suhtautujia oli nyt 13 prosenttia, kun aiemmin heitä oli 31 prosenttia. Loput vastaajista olivat joko neutraaleja tai eivät osanneet sanoa.

Kampanja sai jopa ylenpalttisen hyvää palautetta, varsinkin kampanjan mainosäänestyksen voittanutta televisiomainosta kehuttiin tutkimusvastauksissa estoitta: ”Erittäin hyvä. Etenkin toi mainos, missä oli koditon ja pieni lapsi oli erittäin hyvä ja koskettava. Sai todellakin ajattelemaan mitä on lähimmäisrakkaus! Aivan ihana mainos ja paras mainos minkä olen koskaan nähnyt!”, kirjoitti eräs vastaaja.

Kampanja sai ajattelemaan

Vastaajat kokivat, että kampanja saa ajattelemaan, ja se on nykyaikainen. 40 prosenttia kertoi kampanjan vaikuttavan myönteisesti ja 8 prosenttia negatiivisesti mielikuvaan kirkosta. Vuoden 2007 Usko-kampanjan luvut olivat 36 % (myönteisesti) ja 14 % (kielteisesti). Kampanja pystyi vastaajien mukaan herättämään ajatuksia, ja myös koskettamaan. Esimerkiksi Koditon-televisiomainos toimi erittäin hyvin. Mutta medianäkyvyyttä olisi pitänyt olla enemmän, jotta vaikutus olisi ollut suurempi. Tutkimukseen vastasi 180 henkilöä.

Vastaajat kokivat, että kampanja saa ajattelemaan, ja se on nykyaikainen. 40 prosenttia kertoi kampanjan vaikuttavan myönteisesti ja 8 prosenttia negatiivisesti kirkon mielikuvaan. Vuoden 2007 Usko-kampanjan luvut olivat 36 % (myönteisesti) ja 14 % (kielteisesti).

”Kirkko "yrittää" olla nuorekas, hauska, "magee" jne., ja se loistaa liian paljon läpi! Ei vetoa minuun pätkääkään. Kirkon pitää olla perinteinen kaunis”, kommentoi kielteisesti kampanjaan suhtautunut.

”Ei ne sanat, vaan teot”

Kampanja pystyi vastaajien mukaan herättämään ajatuksia, ja myös koskettamaan. Esimerkiksi Koditon-televisiomainos toimi erittäin hyvin. Medianäkyvyyttä olisi pitänyt olla enemmän, jotta vaikutus olisi ollut suurempi.

Useimmat ymmärsivät kampanjan sanomaksi lähimmäisen rakkauden tai kehotuksen rakastaa lähimmäistään. ”Kirkko ei ole vain jeesustelua vaan lähimmäisen rakkautta”, ajatteli yksi vastaajista kampanjan mainoksia nähdessään.

Henkilö, johon kampanja oli vaikuttanut myönteisesti kuvaan kirkosta, kertoi: ”Kampanja herättää mielikuvan ajassa elävästä kirkosta, joka ymmärtää myös nykypäivän ihmisten kohtaamia haasteita.”

Kysyttäessä tutkimukseen osallistujilta, miten kirkon tulisi puhutella jatkossa, vastattiin muun muassa: ”Ei mitään väliä, miten puhutella, vaan miten toimia. Juuri niin kuin mainos: ei ne sanat, vaan teot.”Tutkimukseen vastasi 180 henkilöä.

Kolmivuotinen Usko toivo rakkaus -kampanja alkoi joulun alla 2007 puhumalla uskosta. Pääsiäisen aikaan 2008 puhuttiin toivosta ja viime jouluna oli vuorossa rakkaus. Tämä vuosi on Usko toivo rakkaus -teemavuosi. Kampanjan tarkoituksena on herättää keskustelua uskon ja kirkon merkityksestä ja sanomasta nykyajan ihmiselle.

Sirpa Patronen

Jaa tämä artikkeli: