Uusi hengellisyys saa enkelin siivet
Turvaa nukkuvalle. Enkeleistä haetaan apua ja energiaa jokapäiväisissä asioissa, mutta myös kriisien keskellä.

Turvaa nukkuvalle. Enkeleistä haetaan apua ja energiaa jokapäiväisissä asioissa, mutta myös kriisien keskellä.

Uusi hengellisyys saa enkelin siivet

Enkelit ovat nousussa. Uskontotieteilijä Terhi Utriaisen mukaan kirkko kuitenkin karsastaa enkelibuumia.

Noin 41 prosenttia suomalaisista uskoo enkeleihin. Naisten keskuudessa enkeliusko ja etenkin enkeliharrastuneisuus on yleisempää kuin miesten. Enkelit koetaan auttajina, henki- ja valo-olentoina, Jumalan apureina ja sanansaattajina. Niiltä haetaan apua, toivoa, inspiraatiota ja hyvää oloa.

Dosentti, uskontotieteilijä Terhi Utriaisen mukaan osa enkeleiden suosiosta selittyy lastenlauluilla ja perinteisellä kristillisellä kuvastolla. Tutkija kiinnittää kuitenkin huomiota myös julkkiksiin kuten Katri Helenaan, Manuela Boscoon ja Jutta Urpilaiseen, jotka kertovat lehdissä enkelikokemuksistaan tai henkilökohtaisesta suhteestaan enkeleihin.

”Enkeleistä on tullut salonkikelpoisia”, Utriainen totesi hiljattain kirkon tutkimuskeskuksen järjestämässä seminaarissa Tampereella.

Enkelibuumi liittyy voimakkaasti leviävään aatevirtaukseen, jota uskonnollisuuden tutkijat kutsuvat uushenkisyydeksi tai new ageksi. Uusi kansanusko sulattaa yhteen itäisiä ja läntisiä vaikutteita, kuten käsityksiä kehon energiakeskuksista, jumaluudesta ja enkeleistä.

Usko tai uskomukset eivät kuitenkaan ole enkeliharrastajien mielessä kovin tärkeitä, vaan tekeminen ja toiminta. Enkeleitä ei tarvitse ottaa vakavasti, eikä heidän olemassaoloaan pohdita otsa uskonnonfilosofisilla rypyillä.

”Enkelit ovat monille läpeensä positiivisia olentoja, joita ei kuitenkaan tarvitse ottaa kovin tosissaan”, Utriainen sanoo.

Keskiössä ovat tunteet ja hyvinvointi. Enkeleitä kuvataan ystäviksi, jotka antavat erityistä energiaa kriiseistä selviytymiseen. Ilmiöön kuuluvat myös kansainväliset gurut, joiden vierailuihin lipun ostaneita Utriainen on tutkimuksissaan haastatellut. Haastatteluissa nousi esiin myös monien pettymys sosiaaliavun tai terveydenhuollon palveluihin.

Enkelihenkisyys yhdistää ihmisiä erilaisista uskonnollisista taustoista. Irlantilainen Lorna Byrne on katolilainen, amerikkalaisen Diana Cooper puolestaan kuuluu new age -liikkeeseen ja on kirjoittanut myös muun muassa yksisarvisista.

Cooper kiertää maailmalla puhumassa omien kokemustensa lisäksi käsillä olevasta siirtymisestä kohti uutta henkisen kehityksen aikaa. Byrne taas keskittyy kuvailemaan enkelihavaintojaan, ja pyydettäessä luettelee reaaliaikaisesti luentosalissa havaitsemansa henkiolennot.

Enkelit ovat myös kaupallinen ilmiö. Ihmiset ovat nykyisin valmiita maksamaan hengellisyydestä, ja vaihtoehtohoitoja tarjoavista yrityksistä saa esimerkiksi enkelihoitoa. Yhä suurempi osa henkisyyttä on Utriaisen mukaan tuotteistettua.

”Naistenlehdet ovat asiaa kohtaan hyvin suopeita. Kustantamoille ilmiö tuottaa myös hyvin. Kansainvälisten enkeligurujen tilaisuudet ovat kaupallisesti tuotettuja, ja ne vetävät jopa tuhat ihmistä kerrallaan.”

Luterilaisuudessa enkelit ovat Utriaisen mukaan kiistanalaisia hahmoja. Toisaalta enkeleitä kuvataan ja niistä lauletaan, toisaalta ne nähdään hankalana asiana.

”Raamatussa on enkeleitä, mutta kirkossa ei ole rohkaistu pohtimaan niitä enempää. Enkelit on nähty kuin raollaan olevana ovena, joka vie lopulta harhaoppiin”, Utriainen sanoo.

Jaa tämä artikkeli: