Väkivalta nostaa päätään Indonesiassa
Indonesian eri saarilla on viime vuosina hyökätty myös kristittyjä yhteisöjä vastaan.
Teksti Kalle Sysikaski
Kuva Romeo Gacad /AFP Photo / Lehtikuva
Maailman suurimmassa muslimimaassa Indonesiassa uskonnollista suvaitsevaisuutta ja demokratiaa puolustavan Setera-instituutin johtaja Coki Bonar Naipospos vaatii maansa hallitusta ja presidenttiä puuttumaan Indonesiassa viime vuosina kiihtyneeseen uskonnollisten oikeuksien polkemiseen.
–Jos hallitus ja presidentti Susilo Bambang Yudhyono eivät retoriikan sijasta ryhdy käytännön toimiin, yhä useamman ihmisen henki on vaarassa, Naipospos sanoo.
Vuoden 2011 helmikuussa 1 500 militantin islamistin ryhmä hyökkäsi Indonesian pääsaari Jaavalla islamin uskoa omaperäisesti tulkitsevan Ahmadyah-ryhmän rukoushetkeä vastaan. 21 rukoilijasta tapettiin kolme ja pahoinpideltiin vakavasti viisi ryhmän jäsentä. Oikeus tuomitsi 12 pahoinpitelijää 3–5 kuukaudeksi vankilaan, mutta antoi yhdelle itseään hyökkäystä vastaan puolustaneelle rukoilijalle 6 kuukauden tuomion.
Elokuussa 2012 useampi sata sunnimilitanttia hyökkäsi itäisen Jaavan Sampangissa shiiamuslimien yhteisöä vastaan. He tuhosivat 50 kotia ja tappoivat yhden shiian sekä haavoittivat useita muita. Paikallinen poliisi katsoi tapahtumia vierestä niihin puuttumatta.
Indonesian eri saarilla on viime vuosina hyökätty myös useita kristittyjä yhteisöjä vastaan kirkkoja tuhoten ja ihmisiä murhaten. Poliisi ja militantit ovat lainvastaisesti estäneet kirkkojen rakentamisen. Lähellä pääkaupunki Jakartaa sijaitsevassa Batakissa poliisi itse on tuhonnut kirkon.
Indonesiaa pidetään perinteisesti suvaitsevaisena muslimimaana. Vaaleissa islamistiset puolueet ovat saaneet vain pienen kannatuksen. Maan historiassa poliittista valtaa on kuitenkin käytetty ajamalla eri uskonryhmiä toisiaan vastaan. Vuoteen 1998 hallinneen diktaattori Suharton aikana erityisesti maan armeija pyrki osoittamaan tarpeellisuutensa lietsomalla uskonnollisia konflikteja ja tulemalla sen jälkeen paikalle niitä selvittämään.
Islam rantautui Indonesiaan 1500-luvulla arabikauppiaiden mukana, mutta se sekoittui paikallisiin perinneuskontoihin ja luonnonuskontoihin. Siksi islamin tulkinnat ovat Indonesiassa olleet moninaisia. Maassa toimiva maailman suurin muslimijärjestö, 40-miljoonainen Nahdlatul Ulama (NU), on ollut voimakas moniuskontoisuuden, vähemmistöjen ja suvaitsevaisuuden puolustaja.
Uskonnollista väkivaltaa tutkineen Setara-instituutin tilastojen mukaan vakavia väkivaltaisia hyökkäyksiä uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan oli vuonna 2011 kaikkiaan 144, mutta viime vuonna jo 264.
Uskonnollisten asioiden ministeriön tutkimusosaston päällikkö Muhammad Machasin sanoo väkivaltaisuuksien olevan joidenkin poliittiseen eliittien kuuluvien sekä tiukan linjan islamistien kuten Islamin Puolustajien Rintaman (FPI) järjestämiä. Machasinin mukaan selvä enemmistö Indonesian muslimeista on suvaitsevaisia, eivätkä väkivaltaisuudet tarkoita sitä, että maan yleinen ilmapiiri olisi muuttumassa suvaitsemattomaksi.
– Suurin osa ihmisistä tahtoo pitää asuinyhteisöissään yllä harmonisia suhteita, ja hyökkääjät ovat usein ulkopuolisia, Machasin sanoo.
Toisaalta välttämällä vastakkainasettelua tiukan linjan islamististen ryhmien kanssa maan politiikan ja talouden vaikutusvaltaiset voivat osoittaa olevansa itse ”kunnon muslimeja”.
Vuonna 2008 Indonesiassa aiheutti laajaa liikehdintää parlamentin säätämä niin sanottu pornolaki. Laajat protestit muun muassa pääkaupunki Jakartassa siirsivät lain säätämistä. Lopulta se kuitenkin hyväksyttiin.
Laissa pornografia määritellään seksuaaliseksi yllyttämiseksi muun muassa piirroksissa, valokuvissa, äänimateriaaleissa, runoudessa ja julkisessa keskustelussa. Lakia ei kaikkialla monikulttuurisessa maassa ole edes yritetty panna täytäntöön, mutta sen hyväksyminen kertoo tiukan linjan islamistien onnistuneista pyrkimyksistä.
Indonesian poliisin ote väkivaltaisuuksia suunnittelevista ryhmistä on höltynyt sen jälkeen, kun Balilla vuonna 2002 yli 200 ihmistä tappaneen pommi-iskun tekijät saatiin vastuuseen. Esimerkiksi FPI:n väitetään maksaneen poliisille siitä, ettei se puutu heidän hyökkäyksiinsä vähemmistöjä vastaan.
Setara-instituutin tutkimuksessa varoitetaan uskonnollisen suvaitsemattomuuden sallimisen saattavan johtaa uusien terroristiryhmien perustamiseen.
Jaa tämä artikkeli: