Vanhemmat talkoisiin koulurauhan puolesta
Vantaankosken ja Ylästön koulujen oppilaiden vanhemmille järjestetään 25.2. toiminnallinen vanhempainilta, jossa projektikoordinaattori Samuli Koiso-Kanttila Väestöliitosta luennoi nuorten aggressiokehityksestä. Lisäksi ohjelmassa on työpajoja, joissa puhutaan lasten ja nuorten seksuaalisesta kehityksestä sekä erilaisista oppijoista, pohditaan päihteiden käytön ennaltaehkäisyä ja tarjotaan tukea vanhemmuuteen.
Idea tapahtumaan tuli Vantaankosken koulun oppilaiden vanhemmilta, jotka haluavat yhdessä koulun kanssa edistää oppilaiden hyvinvointia. Avuksi perustettiin suunnittelutyöryhmä.
— Vantaankoski on mukava koulu, mutta viime syksystä saakka ilmenneet yksittäiset ongelmat ovat kuormittaneet henkilökuntaa niin, että vanhempien apu on tarpeen, toteaa neljän koululaisen äiti Anni Mäkinen.
Poliisin väliintuloa vaatineet surullisen kuuluisat kalapuikot ja koulu-uhkailutapaus Vantaankoskella ovat lisänneet vanhempien halua toimia.
— Eräs tapaaminen osui vain pari päivää kalapuikkotapauksen jälkeen. Oli kiva huomata kuinka hyvin opettajat kohusta huolimatta jaksoivat, koulussa on vahva tekemisen meininki. Kaikki saivat puhua pahan olonsa pois, mutta pian nousi kysymys, miten tästä eteenpäin, kertoo Vantaankosken koulun johtokunnan puheenjohtaja Heikki Mäkinen.
Tavoitteena koulusopimus
Toiminnallisen vanhempainillan toivotaan houkuttelevan paikalle myös uusia
vanhempia.
— Koulun ja kodin yhteistyö kannattaa, sillä molemmat haluavat toimia lapsen hyväksi, Anni Mäkinen huomauttaa.
Koulukäynnin tukeminen ei vaadi vanhemmilta kohtuuttomia ponnisteluja.
— Riittää, että ottaa selvää mitä lapselle kuuluu. Vierailu koulussa antaa
paljon tietoa. Vaikka teini-ikäiset haluavat itsenäistyä, välittäminen on
äärettömän tärkeää, tietää Heikki Mäkinen.
Ilta painottuu tukemaan vanhemmuutta, joka internetin, kännykän ja muiden
virikkeiden aikakautena joutuu kohtaamaan uusia haasteita.
— Nuorille viestitään, että elämä tapahtuu jossain muualla, se on erilaista ja hienoa. Läsnäolo ja tavallinen perhe-elämä ovat kuitenkin lapsen elämän perusta, Mäkiset toteavat.
Suunnittelutyöryhmällä on työn alla kysely, jossa opettajat, oppilaat ja vanhemmat saavat kertoa mielipiteensä siitä, millainen on viihtyisä koulu. Tähän mennessä ääniä ovat saaneet vahva me-henki, työrauhan säilyminen ja ilmapiiri, jossa oppilas saa olla ikäisensä lapsi. Lopullisten vastausten perusteella laaditaan koulusopimus. Sopimuksen allekirjoittavat oppilas, vanhempi, opettaja ja rehtori.
— Allekirjoittaneet sitoutuvat noudattamaan sovittuja sääntöjä. Sopimus on konkreettinen näyte yhteistyöstä. Toivottavasti saamme sen käyttöön viimeistään ensi syksynä, sanoo Heikki Mäkinen.
Hyvä olo leviää
Vanhempien aktiivisuus on saanut kiitosta paitsi opettajilta myös
koululaisilta. Mutta auttaako toiminta niitä ongelmien kanssa kamppailevia
oppilaita, joiden vanhempia ei yhteistyö koulun kanssa kiinnosta?
– Tuemme kaikkia oppilaita. Kun suuri joukko voi hyvin, hyvä olo leviää koko kouluun, vakuuttaa Anni Mäkinen.
Helmikuun jälkeen vanhempainiltoja järjestetään Vantaalla pitkin kevättä. Tapaamisten tarkoitus on koota vanhemmat ja asiantuntijat yhteen, ja madaltaa kynnystä kysyä ja saada apua.
— Jos murrosikäinen sanoo, että ”älkää ihmeessä menkö sinne”, se tarkoittaa juuri päinvastaista, Anni Mäkinen naurahtaa.
Jaa tämä artikkeli: