Vielä riivaajista
Kansan Raamattuseuran koulutusjohtaja, pastori Mikko Matikainen kommentoi (K&k 29.1.) kirjoitustani Riivaajat ja riivatut? (K&k 22.1.) väittäen, ettei hoitava rukous demonisoi sairautta. Tämä väite ei voisi olla kauempana totuudesta. Miksi pastori Matikainen kieltäytyy antamasta Hoitava rukous -kurssin opetusmateriaalia julkisesti kirkollisveronsa maksavien kansalaisten arvioitavaksi, vaikka sitä häneltä henkilökohtaisesti pyysin? Miksi hän salailee asioita ja antaa väärää tietoa? Yrittääkö hän vain pestä oman pesänsä likapyykkiä lukemalla tekstejään valikoivasti?
Kirkon johdon olisi mielestäni vihdoin puututtava KRS:n toimintaan, onhan kysymys viime kädessä heikoimmista lähimmäisistämme ja siitä miten heitä kirkoissa kohdellaan. KRS on pitänyt kymmeniä, ehkä satoja Hoitava rukous -kurssejaan kirkoissa ympäri Suomea.
Koska Hoitava rukous -oppimateriaalia ei ole vapaasti saatavilla, lainaan taannoisen MOT-ohjelman tietoja siitä. Siinä toimittaja Kirsi Skön sai Hoitava rukous -kurssin ohjaajan materiaalipaketin käsiinsä vasta ilmoittauduttuaan kurssille. Skön luovutti materiaalin Psykologiliiton puheenjohtajan Tuomo Tikkasen arvioitavaksi. Seuraavassa Tikkasen arvio materiaalista, joka on poimittu MOT-ohjelman käsikirjoituksesta:
”Tässä hypätään tiukasti psykologian ja lääketieteen alueelle ja väitetään, että osa psyykkisistä ja fyysisistä ongelmista ja sairauksista on faktisesti demonien aiheuttamia, ja se on aika uskomatonta nykyaikana. Ja se on täysin uskomatonta, jos se tapahtuu meidän verovaroin niin kuin tapahtuvilla verovaroin tuetun kirkon kursseilla. Ja jos se tapahtuu.. tää on sellaista todellisuutta, mikä tapahtuu jossain neljän seinän takana, mitä me muut ei ehkä niin kuin ymmärretä tapahtuvaksi. Jos ihmisiä aivopestään uskomaan tällaiseen pahojen henkien vaikutukseen omassa elämässään, niin pidän sitä erittäin vaarallisena, niin kuin jopa näiden koulutettavien omalle mielenterveydelle.”
Tämän jälkeen koko asia on painettu villasella, ja toiminta ja sen salailu jatkuu edelleen todennäköisesti samalla periaatteella ja opetusmateriaalilla Suomen kirkoissa kenenkään estämättä. Herätysliikkeen teologit tekevät riivaajadiagnoosejaan haluamallaan tavalla Raamattua mielivaltaisesti tulkiten. Vapaakirkoissa tuollainen demoniusko sairauksien aiheuttajana onkin melko yleistä, mutta tuntuu käsittämättömältä että samanlaista opetusta annetaan luterilaisen kirkon herätysliikkeessä.
Timo Teinikivi
Jaa tämä artikkeli: