null Viikko jazzturistina

Tärkeä tukikohta. Matti Nives etsii usein kuunneltavaa Viiskulmassa sijaitsevan Digeliuksen levymyymälän valikoimista.

Tärkeä tukikohta. Matti Nives etsii usein kuunneltavaa Viiskulmassa sijaitsevan Digeliuksen levymyymälän valikoimista.

Viikko jazzturistina

Uutta We Jazz -tapahtumaa luotsaavan Matti Nivesin mielestä nyt voi olla jazzpuristin sijaan jazzturisti.

Teksti Marjo Kytöharju
Kuva Jani Laukkanen

Jazzilla on ollut Suomessa pieni mutta uskollinen kuulijakunta, joka on tehnyt kesäisin pyhiinvaellusmatkan Pori Jazziin. Viime vuosina on kuitenkin ympäri maata ilmaantunut erilaisia jazzfestivaaleja. Myös Helsingissä on ollut näkyvissä uudenlaista kuhinaa tämän marginaalilajin parissa. Yhtenä osoituksena siitä on ensi maanantaina alkava We Jazz 2013 -festivaali.

Viikon mittaisessa tapahtumassa esiintyy kaupungin klubeilla ja konserttipaikoissa kotimaisten huippumuusikoiden lisäksi muutamia nimekkäitä ulkomaalaisia muusikoita.

Festivaalin ohjaimissa ovat jazzin monitoimimies Matti Nives ja jazzmuusikko Timo Lassy, jotka perustivat We Jazz -yrityksen pari vuotta sitten. Tapahtuman tuottajana toimii Annika Mustonen.

– Jazzissa on nyt menossa hieno vaihe. Helsingistä on kuitenkin puuttunut isompi tapahtuma, jossa esiintyisi myös ulkomaisia artisteja. Haluamme samalla ravistella alan vakiintuneita kuvioita. Hyvä tapahtuma on kuin uni, jota voi muistella jälkeenpäin, toimitusjohtaja Matti Nives kertoo We Jazzin lähtökohdista.

Matti Nives ei käytä mielellään festivaali-sanaa, koska se on hänestä liian lukittu. Sen sijaan hän haluaa puhua jazz-installaatiosta tai utopiasta. Tarkoituksena on luoda We Jazz -tapahtumaan mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä, jotain, mitä ei ole tehty aiemmin.

– Musiikki on tietysti tärkeintä, mutta enää ei voi ajatella, että pelkästään se riittää. Musiikki on perusta, jolle rakennetaan kommunikaatiota muun maailman kanssa ja saadaan siten uutta yleisöä. Nyt voi olla jazzpuristin sijaan jazzturisti.

Tapahtumaan liittyy kiehtova visuaalisuuden teema. Ihmiset voivat käydä katsomassa, mitä tapahtuu rumpali Teppo Mäkysen kokoaman We Jazz Loft Sessionsin 3D-konsertissa Kuudes Linja -klubilla, saksofonisti Jukka Perkon ja hänen yhtyeensä keikalla säkkipimeässä Teatteri Kalliossa ja rumpali Olavi Louhivuoren Oddarrang-yhtyeen levyjulkaisu-konsertissa elokuvateatteri Andorrassa.

Tapahtumassa myönnetään We Jazz Rising Star 2013 -palkinto tulevaisuuden tekijälle. Tänä vuonna sen saa Artturi Röngän johtama AR Quartet.

– Haluamme tällä tavalla nostaa esiin uusia tekijöitä. Palkintoon sisältyy se, että autamme yhtyeen levyn tuottamisessa ja tiedotuksessa, Nives selvittää.

We Jazz haluaa huomioida myös lapset, tulevat jazzin kuuntelijat, Tavastialla järjestettävässä konsertissa. Vuorovaikutteisessa konsertissa esiintyy Mopo-yhtye, ja paikan päällä voi osallistua työpajoihin.

Jo nyt on Kluuvin kauppakeskuksen 3. kerroksessa tapahtuman jazz-aiheinen näyttely. Nähtävillä on 14.12. saakka kotimaisten vinyylien kansitaidetta eri vuosikymmeniltä sekä maalauksia, valokuvia ja elokuvia.

Musiikkia ikänsä paljon kuunnellut Matti Nives löysi jazzin vähitellen eri musiikin lajeihin sämplättynä. Hänen mukaansa hiphopin sämpläyskulttuuri on ollut vahvasti osa nykyisten kolmekymppisten musiikkiharrastusta.

– Jazz aukesi minulle kunnolla 2000-luvun alussa yhtenä kuulaana syyspäivänä. Kuuntelin kaupungilla kulkiessani Cannonball Adderleyn Somethin’ Else -albumilla olevaa versiota Autumn Leaves -klassikosta, ja kappale sopi täydellisesti tunnelmaan. Tärkeää oli myös se, että tunnistin biisissä soittaneen trumpetistin, Miles Davisin.

– Musiikin kuuntelussa todella voi kehittyä. On vain annettava itselleen aikaa tutustua erilaisiin musiikin lajeihin.

Kun helsinkiläissyntyinen Nives asui Jyväskylässä, hän alkoi järjestää siellä rytmimusiikkiklubeja, joissa hän toimi myös DJ:nä.

– Huomasin, että sellaiselle oli tilausta ja otin klubien järjestämisessä opiskelijalle merkittävän taloudellisen riskin. Siinä tarvittiin luovaa hulluutta, mutta ehkä innostus välittyi muillekin. Muutettuani takaisin Helsinkiin tein musiikkiharrastuksestani ammatin.

Nives toteaa tapahtumatuotannon olevan aivan oma lajinsa. Se vaatii paitsi intoa ja uskoa ideaan, myös laajaa verkostoitumista.

– Monesti aloitamme jutun aivan tyhjästä, ja se onkin juuri mahtavaa. Haluamme olla avoimia kaikelle, eikä siihen sovi kohdeyleisöajattelu. Pyrimme nimittäin saamaan tapahtumiin mahdollisimman monipuolista ja eri-ikäistä yleisöä.

Nives on ollut aiemmin mukana Suomen Jazzliitossa ja Flow Festivalissa, jonka ohjelmaa suunnittelevassa ryhmässä hän yhä vaikuttaa. Viime kesästä lähtien hän on tehnyt Teppo Mäkysen kanssa Jazz kiinnostaa -ohjelmaa Radio Helsingissä. Nives on tehnyt myös valokuvaaja Iina Eskon kanssa DJ:nä työskentelystä kirjan, joka julkaistaan ennen joulua.

We Jazz 9.–14.12. Lisätiedot: www.wejazz.fi/2013

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.