Yksinäiselle lapselle apua myös opettajalta
Mannerheimin lastensuojeluliiton kampanja kaveritaitojen tukemiseksi ja yksinäisyyden ehkäisemiseksi kantaa edelleen hedelmää. Lue vinkit kouluille ja opettajille!
Kouluissa tehtävällä ennaltaehkäisevällä työllä, yhtenäisillä toimintatavoilla ja niihin sitoutumisella on suuri merkitys yksinäisyyden torjumisessa.
”Panostaminen luokkien ryhmäytymiseen sekä turvalliseen ja hyvään ilmapiiriin on kaiken lähtökohta. On myös tärkeää, että kaikki kouluyhteisön aikuiset sitoutuvat näihin tavoitteisiin", MLL:n suunnittelija Satu Tallgren toteaa.
Vinkit opettajalle: Miten toimia yksinäisyyden torjumiseksi?
• Kysele kuulumisia, kannusta ja huomioi oppilaita tasapuolisesti.
• Ota kaverisuhteet ja yksinäisyys puheeksi oppilaiden kanssa. Kysele oppilailta ja selvitä, onko joku jäänyt yksin koulussa.
• Ota oppilaiden kaverisuhteet puheeksi huoltajien kanssa.
• Korosta oppilaille, että vaikeuksiin voi saada apua. Asioista kannattaa kertoa aikuiselle. Käykää läpi, kenelle asioista voi kertoa.
• Panosta luokan ryhmäytymiseen.
• Hyödynnä opetusmenetelmiä, jotka helpottavat toisiin tutustumista ja kannustavat toimimaan kaikkien kanssa.
• Kiitä oppilasta, kun hän ottaa muut huomioon tai yksin jääneen ryhmään.
https://www.youtube.com/watch?v=ngYci9BSwg8MLL:n viime vuonna päättyneen Kaikille kaveri -hankkeen tavoitteet – yksinäisyyden ehkäisy ja kaveritaitojen tukeminen – nivoutuvat jo olemassa olevaan kummi- ja tukioppilastoimintaan.
Kummi- ja tukioppilastoiminnan avulla voidaan Tallgrenin mukaan tehokkaasti ennaltaehkäistä ongelmia. Toiminta edistää myös lasten osallisuutta kouluissa. Lisäksi tukioppilaat voivat toimia viestinviejinä aikuisille.
”Kun lapset ja nuoret suunnittelevat, tekevät ja arvioivat toimintaa itse, he myös sitoutuvat siihen paremmin. Vertaistuki toimii. Yläkouluissa tukioppilaat tietävät mitä nuorten maailmaan kuuluu. Heitä voi olla helpompi lähestyä kuin koulun aikuisia”, Tallgren kertoo.
Nivelvaihe ratkaisee
Koulujen nivelvaiheisiin panostaminen todettiin projektissa erityisen tärkeäksi. Niina Junttilan tekemässä väitöstutkimuksessa huomattiin, että jos lapsi ei ollut saanut ensimmäisen puolen vuoden aikana kavereita, oli hän todennäköisesti yksinäinen myös myöhemmin yläkoulussa.
”Varsinkin 7. luokalle siirtyminen on aikaa, jolloin on syytä erityisesti huolehtia sitä, että lapsi pääsee mukaan ryhmään ja saa kavereita”, Tallgren sanoo.
Opettajan kannattaa välttää tilanteita, joissa lapset saavat itse ryhmitellä itsensä tai toisensa paremmuusjärjestykseen."
Lasten sosiaalisten suhteiden tukeminen on osa koulun aikuisten jokapäiväistä työtä. Opettaja voi vaikuttaa lasten ryhmäsuhteisiin ja siten ehkäistä oppilaiden yksinäisyyttä. On tärkeää, että kaikki pääsevät mukaan ryhmään eikä ketään jätetä ulkopuolelle.
Uuden luokan aloittaessa ryhmäyttäminen on erityisen tärkeää. Sitä voi tukea erilaisilla harjoituksilla - esimerkiksi ryhmä- ja paritehtävillä sekä vaihtuvilla istumapaikoilla.
"Opettajan kannattaa välttää tilanteita, joissa lapset saavat itse ryhmitellä itsensä tai toisensa paremmuusjärjestykseen. Siitä kannattaa palkita, kun huomaa, että toinen oppilas huomioi toista oppilasta", Tallgren toteaa.
Koulupäivän aikana tapahtuvissa ristiriitatilanteissa tarvitaan opettajan ohjausta ja tilanteiden käsittelyä yhdessä.
"Keskusteluissa jutellaan toisten huomioimisesta, kaverien tärkeydestä ja kaikkien mukaan ottamisesta. On myös hyvä tuoda säännöllisesti sitä viestiä, että kaveripulmista kannattaa aina tulla kertomaan aikuiselle, jotta voidaan ratkaista ne."
Valomerkki lahjoittaa marraskuussa 50 senttiä HelsinkiMission yksinäisyyden vastaiseen työhön jokaisesta uudesta Facebook-seuraajasta! Seuraa Valomerkkiä täällä.
Tee Valomerkin testi: Millainen yksinäisyyden torjuja olet?
Jaa tämä artikkeli: