null Yli puolet metrotunnelista on jo tehty

Tapiolan keskustassa louhitaan tunnelia noin 25 metriä merenpinnan alapuolella. Tunnelissa huollettiin ruiskubetonointia tekevää konetta. Kuva: Sara Huhtinen/ Kuvakotimaa

Tapiolan keskustassa louhitaan tunnelia noin 25 metriä merenpinnan alapuolella. Tunnelissa huollettiin ruiskubetonointia tekevää konetta. Kuva: Sara Huhtinen/ Kuvakotimaa

Yli puolet metrotunnelista on jo tehty

Metroa louhitaan Tapiolassa itään ja länteen 100 metriä kuukaudessa. Kaksoistunnelit pitenevät yhteensä noin kilometrin kuukaudessa koko linjan osuudella. Kaikkiaan tunnelia louhitaan 42:ssa eri pisteessä. Louhinta loppuu vuoden 2013 lopussa ja vuoden 2015 alussa metrolla matkustetaan.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen esitteli metrotyömaata viime viikolla Tapiolan taloyhtiöfoorumin jäsenille.

Tähän mennessä on louhittu reilut 60 prosenttia länsimetron tunneleista, kun Helsingin alue lasketaan mukaan. Poraamisessa kuluu terää kohden vettä runsaasti. Kokkisen mukaan jätevesi puhdistetaan huolellisesti ja testataan tiuhaan. Tärinä- ja räjäytysäänet mitataan tarkoin monesta pisteestä. Kaikki toiminta perustuu viranomaislupiin.

Räjäytyksiä saa tehdä kello 7–22. Jos viimeinen paukku tulee klo 22, tunnelin tuuletus jatkuu vielä noin tunnin. Tunnelia tuuletetaan jokaisen räjäytyksen jälkeen vahvoilla puhaltimilla. Tuulettimien äänet ovat häirinneet lähiseudun asukkaita. Kokkisen mukaan kaikki lähellä olevat talot tarkistettiin ennen työmaan alkua ja louhinnan päätyttyä tehdään jälkikatselmus.

”Jos jotain rikkoutuu, korjaamme kaiken”, hän lupaa. Kuitenkin kotivakuutukset kannattaa olla kunnossa, jos tulee välillisiä vaurioita esimerkiksi putoavista astioista.

Metro rakennetaan Ruoholahdesta Matinkylään. Tapiolasta Helsinkiin pysäkit ovat Koivusaari ja Lauttasaari ennen Ruoholahtea. Espoon asemista neljä on Tapiolan alueella: Keilaniemi, Otaniemi, Tapiolan keskus ja Urheilupuisto. Niittykummun asema louhintaan valmiiksi, mutta päätöstä hallista ei vielä ole, koska asemakaava on myöhässä. Asema voidaan rakentaa muita myöhemmin, kuten Kaisaniemi aikoinaan.

Matinkylä on päätepysäkki, jossa yöpyy parikymmentä junaa. Suunnitelmat jatkometrosta Kivenlahteen ovat käynnissä, mutta päätöstä ei ole tehty. Onpa kartoissa varauksia metrolinjasta jopa kohti Kirkkonummea sekä Saunalahtea.

Kun metrojunat alkavat kulkea vuoden 2015 alussa, Tapiolan vuoroväli on ruuhka-aikaan 2,5 minuuttia. Joka toinen vuoro menee Matinkylään.

”Länsiväylän bussiliikenne Espoosta Kamppiin lakkaa muuten kokonaan, mutta yöbusseja saattaa kulkea. Espoon sisäiseen liikenteeseen ei tule muita suuria muutoksia kuin syöttöliikenne metroasemille.”

Lisätietoa: www.lansimetro.fi

Mistä on kyse?

Helsingin metro on Suomen ainoa ja maailman pohjoisin metrojärjestelmä, joka avattiin 30 vuotta sitten. Länsimetron ykkösvaihe on 13,9 km. Siihen kuuluu seitsemän asemaa ja Niittykummun asemavaraus.

Jatkosuunnitelma Kivenlahden metrolinjaksi on valmis, ja Espoo haluaisi aloittaa sen louhimisen heti ykkösvaiheen jälkeen. Kivenlahden metrolinjan pituus on noin seitsemän kilometriä. Siihen tulisi viisi asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Jatkeen rakennuskustannuksiksi arvioidaan 767 miljoona euroa. Rakentamisen ehtona on, että valtio rahoittaa siitä 30 prosenttia.

Länsimetro työllistää 860 henkeä. Louhintatyömaalla työskentelee 525 henkilöä, suunnittelussa 295 sekä valvojia ja muita työntekijöitä on 40.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.