null Yön oranssi peto

Kuva: Jani Laukkanen

Kuva: Jani Laukkanen

Yön oranssi peto

Olen aina pitänyt metrolla matkustamisesta. Ennen liikuin sillä lähes päivittäin, nykyään harvemmin mutta aina yhtä hyvillä mielin.

Henkilökohtaisten kokemusten pohjalta pidän kotikaupunkini metrokyytiä kansainvälisestikin vertailtuna laadukkaimpana. Tukholmassa jarrutukset tökkivät, Pariisin ja Berliinin vanhat linjat taas kärsivät hitaudesta ja esteellisyydestä. Helsingissä fillareitakin saa kuljettaa mukana.

Toki myös parannettavaa löytyy. Eniten on ärsyttänyt metroliikennöinnin päättyminen jo ennen puolta yötä. Iloni olikin suuri, kun viime syksynä päätettiin kokeilla viikonlopun liikennöinnin jatkamista kahdella tunnilla.

Enkä ole ainoa. Pääsiäisenä keskustasta Kontulaan oli matkalla muun muassa Risto Karinkanta, 25.

Hänelle yömetro on bussia mieluisampi vaihtoehto.

– Metro on tuttu ja turvallinen kulkuväline, jolla pääsee helposti ja nopeasti paikasta toiseen. Yöliikenteen olisi saanut avata jo kymmenen vuotta sitten, Karinkanta toteaa.

Myös numerot kertovat kysynnästä. HSL:n tilastojen mukaan yömetron käyttäjiä oli helmikuussa yli 3 000 joka yö, mikä on selvästi enemmän kuin mitä yöbussit menettivät matkustajia.

Nyt HSL on päättänyt, että kokeilu jatkuu vuoden loppuun asti. Jää Helsingin päättäjien käsiin, tuleeko yömetrosta pysyvä ilmiö.

Antti Möller

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.