null Anna armoa

Anna armoa

Mutta isäntä sanoi yhdelle miehistä: ’Ystäväni, enhän minä tee sinulle vääryyttä. Emmekö me sopineet denaarista? Ota omasi ja mene. Minä tahdon maksaa tälle viimeksi tulleelle saman kuin sinulle, ja kai minä saan omallani tehdä mitä haluan?’ Matt. 20:13–14

Kun joulusta on enää vain kilot lanteiden ympärillä, niin onkin jo aika ottaa tulevana pyhäpäivänä esille pääsiäiskalenteri. Pääsiäiskalenterista löytyy jopa 70 luukkua, jotka johdattavat meidät iloisesti kohti pääsiäistä ja Kristuksen ylösnousemusta. Tosin ennen vanhaan papiston piti jättää pois tässä vaiheessa turhat iloisuudet sekä herkut ja ryhtyä pitkään paastoon.

Kun avaamme ensimmäisen luukun, voimme muistuttaa itsellemme, mitä armo tarkoittaa. Ehkä joku rippikoulun käynyt muistaa muistisäännön: Ansioton Rakkaus Minun Osakseni. Tätä onkin hyvä toistella tänä päivänä katastrofien keskellä. Anna sinäkin armoa.

Jeesus on jälleen näppärä suustaan ja kertoo vertauksen työläisistä, jotka toimivat kellokortin tarkkuudella. Ensimmäisistä aamuvirkuista työmiehistä tulee kateudesta vihreitä, kun mattimyöhäiset, pitkään nukkujat saavat saman palkan isännältä. Kyllä tuolla sopimuksella paikallisen lentokentän matkalaukkuhihna pysähtyisi aika pikaisesti.

Tämä isäntä ei mittaakaan työntekijöitään rahalla ja hänen antamaa palkkaa ei voi ansaita työllä. Hänen palkkansa on sama kaikkia kohtaan. Voimme vain hyväksyvästi nyökytellä Jeesuksen vertaukselle, mutta luultavasti ikinä emme tule sitä ymmärtämään. Anna Jumala armoa.

Ensi sunnuntai on 3. sunnuntai ennen paastonaikaa. Sen aihe on Ansaitsematon armo. Alttarilla on vihreä liina ja kaksi kynttilää.
Päivän raamatuntekstit ovat Ps. 18:2–7, Jer. 9:22–23, 1. Kor. 9:24–27 ja Matt. 20:1–16.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.