null Armahda minua

Armahda minua

Jokainen valtakunta, joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, ja talot sortuvat toinen toisensa päälle. Luuk. 11:17

Nämä ikivihreät sanat Jeesus lausuu ihmisille, jotka syyttävät häntä Belsebulin teoista. Syytös on väärä.

Monta ihmisten tekemää valtakuntaa on jakautunut ja tuhoutunut keskinäiseen taisteluun, mutta Jeesuksen julistama Jumalan valtakunta ei ole koskaan luhistunut, eikä tule luhistumaan. Miksi? Koska se on Jumalan rakentama, Pyhän Hengen luomus, joka yhdistää ihmiset. Saatanan tehtävä on kiusata ja hajottaa.

Henkivallat ovat näkymättömiä, mutta niiden vaikutukset voi nähdä joka päivä tässä maailmassa. Niin hyvät kuin pahat asiat tulevat meidän ihmisten kautta tähän maailmaan. Hengellisessä työssä törmää usein asioihin, joita ei voi valistuneella järjellä selittää tai ratkaista. Silloin tarvitaan rukousta, Jumalan sanan tutkiskelua ja ehkä paastoakin, jotta osaisi auttaa ihmistä tai torjua oman kiusauksen.

Kiusattuna ollessa voi rukoilla vanhaa rukousta: "Herra Jeesus Kristus, armahda minua syntistä" tai Isä meidän rukousta. Niissä on ilmaistu olennaisin. Vain Jeesus Kristus, pahan vallan voittaja, voi meitä kiusattuja auttaa.

Vaikka voitto on jo saatu, niin rippi, ehtoollinen ja tarvittaessa sielunhoito on annettu meille vielä matkalla oleville aseiksi näkymätöntä vihollista vastaan.

Ensi sunnuntai on 3. paastonajan sunnuntai. Sen aihe on Jeesus, pahan vallan voittaja. Alttarilla on violetti tai sininen liina ja kaksi kynttilää. Päivän saarnatekstit ovat Ps. 25:11–20, Sak. 3:1–5, Ef. 5:1–11 ja Luuk. 11:14–26.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.