Arvio: Huippuanimaation päähenkilöinä ovat tunteet
Energiaa pursuava hypettäjä Ilo alkaa arvostaa alakuloisuudessa vellovaa Surua. Kuva: Pixar

Energiaa pursuava hypettäjä Ilo alkaa arvostaa alakuloisuudessa vellovaa Surua. Kuva: Pixar

Arvio: Huippuanimaation päähenkilöinä ovat tunteet

Uudessa Pixar-animaatiossa seikkaillaan mielen komentokeskuksessa.

Jos tunteet olisivat ihmishahmoja, minkälaisia ne olisivat? Pixarin uusi menestysanimaatio Inside Out – mielen sopukoissa sukeltaa 11-vuotiaan Riley-tytön mielen sisuksiin ja esittää hänen tunteensa värikkäinä veijareina, jotka mielen komentokeskuksesta käsin ohjailevat kaikkea tytön toimintaa.

Nämä tyypit ovat ylipositiivinen hypettäjä Ilo, äreää bussikuskia muistuttava Kiukku, laskelmoiva virkamies Pelko, pissismäinen Inho ja alakuloisuudessa vellova Suru. Jokainen hahmo edustaa hulvattoman överillä tavalla omaa tunnettaan ja parodioi armottomasti nykyajan ihmistyyppejä.

Elokuvan tärkeimmäksi teemaksi nousee kuitenkin se, miten kaikille tunteille täytyy antaa tilaa. Rileyn onnellista lapsuutta on hallinnut Ilo, joka on pitänyt tytön positiivisena ja energisenä. Tilanne muuttuu, kun perhe muuttaa Minnesotan maalaismaisemista San Franciscon kuhinaan. Riley hämmentyy niin, että osa hänen tunteistaan lentää pois komentokeskuksesta ja loput alkavat toimia hallitsemattomasti. Lisäksi hänen ydinmuistonsa alkavat putoilla unohduksen rotkoon.

Inside Out havainnollistaa hienosti sen, miten ihmiset tekevät koko ajan havaintoja toistensa tunteista. Se myös opettaa tunnistamaan omia tunteita ja osoittaa, että selfhelpmäisesti toimiva Ilo ei aina auta, vaan menetysten hyväksymiseen ja uuden rakentamiseen tarvitaan myös eheyttävää Surua.

Jaa tämä artikkeli: