null Arvio: Nunnakokelas valintojen edessä

Kuva: Cinema Mondo

Kuva: Cinema Mondo

Hyvä elämä

Arvio: Nunnakokelas valintojen edessä

Palkitussa puolalaisessa elokuvassa nuori nainen joutuu päättämään, jatkaako elämäänsä nunnana vai lähteekö etsimään paikkaansa maailman humussa.

Nunnavalan vannominen edellyttää luostarissa asuvalta nuorelta naiselta matkaa kaupunkiin tapaamaan ainoaa elossa olevaa sukulaista. Äidin sisar, entinen valtionsyyttäjä Wanda pakenee oman elämänsä kipeitä asioita tarttumalla pulloon ja miehiin. Huikea, kahden erilaisen naisen varautunut kohtaaminen johtaa automatkalle, jolla selvitetään kummankin salattua menneisyyttä.

Näin alkaa puolalaisen Pawel Pawlikowskin palkittu elokuva, jota esitetään parhaillaan Suomessa elokuvateattereissa.

Nuori nunnakokelas on nimeltään Ida Lebenstein. Hän on juutalainen, ja holokaustin muistot ja häpeän tunteet alkavat nousta pintaan matkan edetessä.

Puolalaisen 1970-luvun maaseudun rauhallisuus on pakahduttavan kaunista. Taukopaikoilla kylissä ja kaupungeissa Ida saa nähdä, miten ihmiset elävät, juhlivat ja rakastavat, eli tekevät kaikkea sitä, mikä ei ole ollut hänelle koskaan mahdollista. Idan kasvot peilaavat ja punnitsevat lahjomattomasti kaikkea vastaan tulevaa uutena mahdollisuutena, mutta myös ansana.

Siinä missä Ida on valintojen edessä, hänen tätinsä Wanda on jo omansa tehnyt. Wandan kyyninen tummanpuhuvuus tuo esiin hänen elämänsä syvät arvet, jotka kietoutuvat olennaisesti myös Idan elämään. Järjestelmä on pettänyt Wandan, mutta millaisia valintoja Idan pitäisi tehdä? Pitäisikö pysyä turvassa, vai heittäytyä maailmaan? Siinä ovat tämän puhuttelevan ja ehyen elokuvan peruskysymykset.

Ida. Ohjaus Pawel Pawlikowski. Pääosissa Agata Kuleza ja Agata Trzebuchowska.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.