Eka koulupäivä
Pihla Mollbergia jännittää tavata oppilaansa.
Hevoshaan koulussa viidennen luokan opettajana aloittava Pihla Mollberg, 28, rinnastaa oppilaat työkavereihin.
— Tulen viettämään luokan kanssa seuraavat kaksi vuotta. Ainahan uusiin työkavereihin tutustuminen jännittää. Osan oppilaista tapasin viime keväänä käydessäni luokassa esittäytymässä, hän kertoo.
Mollberg valmistelee luokassa tulevaa lukuvuotta muutamana päivänä ennen koulun alkamista. Hän tuo luokkaan oppikirjoja, kyniä ja piirustusvälineitä sekä suunnittelee oppilaille istumajärjestyksen.
— Haluaisin, että tilasta tulisi meidän luokan näköinen. Olen miettinyt pitäisikö luokkaan hankkia matto. Viherkasvit olisivat kivoja. Oppilaat saisivat itse huolehtia niiden hoidosta, Mollberg suunnittelee.
Riitaa opettajien kanssa
Viime syksynä luokanopettajaksi valmistuneella Pihla Mollbergilla on kokemusta opettajan työstä helsinkiläisissä kouluissa. Hevoshaan koulusta Vantaalta hänelle aukesi ensimmäinen vakituinen virka.
— Hain virkoja ensimmäistä kertaa viime keväänä. Hakijoita on paljon, joten vakituisen viran saaminen oli yllätys, Mollberg kertoo.
Hevoshaan koulussa Mollbergia ilahduttaa se, että siellä on onnistuttu pitämään luokkakoot pieninä.
Mollberg ei itse aikoinaan ollut se luokan hiljainen, ahkera tyttö.
— Käyttäydyin aina hyvin, mutta en hyväksynyt kaikkea. Opettajien kanssa tuli riitaa. Yläasteella keskiarvo putosi lähelle seitsemää.
Toimittaja-taiteilijaperheeseen syntyneen Mollbergin lapsuudenkodissa korostettiin oman ajattelun merkitystä. Lasta ei koskaan pelkästään käsketty, asiat perusteltiin ja niistä keskusteltiin. Myös lapsen mielipide otettiin huomioon. Lapsuudenkodin opit ovat Mollbergille opettajan työssä tärkeitä.
— Haluan saada oppilaat ajattelemaan itse. En missään nimessä halua kasvattaa passiivisia kansalaisia, hän sanoo.
Virka-aika työ
Pihla Mollberg haaveili pitkään näyttelijän ammatista. Mollbergin äidinisä on edesmennyt elokuvaohjaaja Rauni Mollberg. Isän puolella suvussa on näyttelijöitä. Pihla Mollberg kuitenkin pääsi kokeilemaan sattumalta opettajan työtä. Sen myötä ammatinvalinta oli selvä.
— Normaali perhe-elämä, virka-aikana tehtävä työ ja taloudellisesti turvattu arki ovat minulle tärkeämpiä kuin taiteen tekeminen, 2-vuotiaan Peter-pojan äiti sanoo.
— Teatteriharrastuksesta on ollut hyötyä opettajan työssä. Olen oppinut esiintymään isolle yleisölle. Olen tehnyt oppilaiden kanssa teatteriesityksiä ja ohjannut koulussa teatterikerhoa.
Mollbergin mielestä open työssä ehdottomasti hienointa on nähdä oppilaan oivaltavan.
— Se lampun syttyminen on hieno hetki, hän sanoo.
Erityisen hyvistä hetkistä Mollbergille tulee mieleen myös se, kun pojat menivät rohkeasti erottamaan tappelevat riitapukarit toisistaan. Tai se, kun heikosti menestynyt oppilas saikin historian kokeesta kiitettävän.
— Korjattuani kokeen juoksin saman tien ulos välitunnille halaamaan poikaa. Hän tietysti töni minua pois kavereiden katsellessa, mutta hymyili.
Luokan peili
Pihla Mollbergin tulevat oppilaat ovat työskennelleet jo vuosia yhdessä.
— Minä hyppään luokan mukaan kesken matkan. Viidesluokkalaisilla voi olla jo esipuberteettia, varsinkin tytöillä. Tuon ikäisten kanssa syntyy luultavasti hienoja keskusteluja, Mollberg miettii.
Mollberg kertoo olevansa opettajana luokan peili. Oppilaiden käytös heijastuu hänen käytöksessään. Joskus hän saattaa antaa jälki-istuntoakin.
— Jos luokka on kunnolla ja osaa käyttäytyä, tehdään retkiä. Hyvä käytös palkitaan varmasti, hän lupaa.
Tämän päivän lapset kasvavat erilaisessa maailmassa kuin missä Mollberg on kasvanut.
— Esimerkiksi tietokonepelit kehittyvät niin nopeasti, etteivät tutkimukset pysy perässä. Vielä ei tiedetä tarpeeksi siitä, miten pelit vaikuttavat lapsiin, hän sanoo.
Mollberg näkee nykymenossa myös paljon hyvää.
— Tieto kulkee hurjaa vauhtia. Lapsista tulee valtavan fiksuja todella nopeasti, hän sanoo.
— Ja globalisoituminen alkaa näkyä. Tämän päivän lapset ovat suvaitsevaisia.
Pihla Mollberg aloittaa syyslukukauden Hevoshaan koulussa ti 17.8.
Jaa tämä artikkeli: