Ekokauppa Ruohonjuuri loi nahkansa
Toimitusjohtaja Arto Ranta-aho luotsasi Ruohonjuuren pienestä hippipuodista kasvuyrityskilpailun kunniasijoille.
Vielä vuosituhannen vaihteessa harva osasi ekokauppa Ruohonjuureen. Liike sijaitsi nyt puretuilla VR:n makasiineilla, joissa kansalaisjärjestöaktiivit ja kriittiset ekokuluttajat kävivät ostamassa sampoota täyttöpulloihin, Reilun kaupan kahvia ja tuolloin harvinaisia luomuelintarvikkeita. Pukukansaa ei makasiineille eksynyt.
Nyt kaikki on toisin. Kun Ruohonjuuren pääliikkeessä Kampissa vierailee ruuhka-aikaan, hyllyjen välissä kiertelee hyvin toimeentulevia naisia hypistelemässä raakakaakao- ja chia-siemenpusseja, perheenisiä ostamassa luomuruokaa lapsineen ja kauluspaitamiehiä noutamassa terveyssmoothieita välipalaksi.
Muutos on melkoinen, ja sen aloitti toimitusjohtaja Arto Ranta-aho. Kun hänet valittiin toimitusjohtajaksi vuonna 2000, hän päätti, että ekokuluttamisesta pitää tehdä hauskaa ja kohderyhmän täytyy laajentua.
Liikevaihto kasvaa 20–25 prosenttia vuodessa
Yritys muutti vuonna 2005 vasta rakenteilla olleen Kampin keskuksen naapuriin. Riski kannatti, sillä seuraavana keväänä makasiinit paloivat.
Sittemmin Kampin päämyymälää on laajennettu moneen kertaan. Helsingissä on yhteensä neljä myymälää ja muualla Suomessa saman verran. Espoon kauppa avaa elokuussa.
– Nyt meillä on 120 työntekijää, ja uusia palkataan koko ajan, Ranta-aho sanoo.
Kasvu ei ole jäänyt muiltakaan huomaamatta. Viimeksi huhtikuussa Ruohonjuuri sai kunniamaininnan kasvuyrityskilpailu Kultaisessa nuijassa.
Kaikkien todennäköisyyksien mukaan eko- ja superfood-tuotteita marketteja ja nettikauppoja kalliimmalla myyvän yrityksen pitäisi olla vaikeuksissa, koska taantuma on kestänyt niin pitkään. Toisin on käynyt.
– Liikevaihtomme on kasvanut 20–25 prosenttia vuodessa. Kun aloitin toimitusjohtajana vuonna 2000, liikevaihtomme oli kaksi miljoonaa markkaa, tänä vuonna menee rikki 20 miljoonaa euroa, Ranta-aho sanoo.
Ranta-ahon mukaan Ruohonjuuren menestyksen salaisuuksiin kuuluvat muun muassa ammattitaitoinen henkilökunta ja korkealaatuinen asiakaspalvelu sekä tietoinen brändinrakennustyö. Esimerkiksi kaikki myymälät ovat palvelumuotoilijoiden kanssa suunniteltuja.
– Asiakkaat haluavat wow-elämyksiä.
Hyvinvointibuumin harjalla
Nyt Ruohonjuuri panostaa hyvinvointibuumiin. Yrityksellä on muun muassa oma hieroja ja ravintoneuvoja. Kanta-asiakkaat vaativat koko ajan uusia tuotteita ja trendejä.
– Lanseerasimme aikanaan ensimmäisten joukossa Suomessa esimerkiksi superfoodit ja raakaruoat, Arto Ranta-aho kehuu.
Ranta-aho on impulsiivinen, kunnianhimoinen ja puhuu lakkaamatta. Hänet on helppo kuvitella innostamassa alaisiaan.
– Voimaannun ihmisistä. Kanadalainen ystäväni sanoi minulle kerran, että Arto, sinä olet pohjalainen mies, jolla on italialainen sielu.
Nyt kesällä Ranta-aho aikoo viettää suuren osan ajastaan pääkaupungissa. Ohjelmassa on muun muassa jokakesäinen Pride-festivaali.
– Välillä pakenen Hämeenlinnan taakse maalle kesäpaikkaamme tai kotiseudulleni Etelä-Pohjanmaalle.
Asun Hietalahden torin lähellä puolisoni kanssa. Tori kuuluu suosikkipaikkoihini Helsingissä samoin kuin Pihlajasaari ja Uimastadion.
Nautin taiteesta, konserteista ja ruoan laittamisesta ystävieni sekä puolisoni kanssa. Myös matkustaminen on oivallinen tapa ladata akkuja.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Pieni teko, jolla on iso vaikutus – jo yli 110 seurakuntaa siirtynyt Reiluun kauppaan
AjankohtaistaReilun kaupan tuotteita käyttävä seurakunta on esimerkkinä myös seurakuntalaisille, sanoo Reilut seurakunnat -hankkeen koordinaattori Saara Murto.