Hiljaisuus ruokkii pelkoa. "Sami" kaipaa avointa keskustelua entisen uskontonsa islamin suhteesta ihmisoikeuksiin. Kuva: Sirpa Päivinen
Entinen muslimi pelkää: Sharia-lain mukaan hänet saisi tappaa
Muslimitaustaiset uudistusmieliset vaativat avointa keskustelua islamin suhteesta väkivaltaan.
”Sami” on tavallinen helsinkiläinen perheenisä: korkeasti koulutettu ja aikaansa seuraava mies, joka ei oikein ymmärrä uskonnollisuutta. Hän ei usko Jumalaan.
Tämä ei olisi kummoinenkaan jutun aihe, ellei Sami joutuisi puhumaan valenimellä. Hän ei uskalla sanoa julkisesti jättäneensä uskonnon, sillä hän on puoliksi iranilainen, jonka syntymätodistuksessa lukee muslimi.
– Sharia-lain mukaan ateismiin kääntyneen saa tappaa. Samaan aikaan islam esiintyy julkisuudessa rauhan uskontona, Sami ihmettelee.
Muslimivaikuttajat päästetään liian helpolla
Hänestä suomalainen keskustelu islamin ympärillä on hyssyttelevää, ja mediakin päästää muslimivaikuttajat helpolla.
– Heiltä kysytään televisiossa, onko terrorismi islamin mukaan hyväksyttävää. He vastaavat, että islam on rauhan uskonto. Lisäkysymyksiä ei esitetä, vaikka kirjaimellisessa islamin tulkinnassa on perusteet väkivallalle.
Sami arvelee, että syitä on kaksi: harva suomalainen tuntee islamia, ja moni pelkää rasistin leimaa.
Hänestä vaikeneminen sataa maahanmuuttajavastaisten puolueiden laariin: ne ovat ainoita, jotka uskaltavat puhua islamin ongelmista.
– Ne kuitenkin sekoittavat uskonnon kritiikin ja yleisen maahanmuuttajavastaisuuden. Tämä vaikeuttaa kaikkien uussuomalaisten asemaa, Sami arvioi.
Ateistiksi kääntynyt ”Sami”
Avoin, syvällinen ja eri osapuolia kunnioittava keskustelu islamista on Suomessa vähäistä, sanoo myös islamin tutkija Maria Pakkala Helsingin yliopistosta.
Hän ei hyväksy asiatonta mustamaalaamista mutta katsoo, että islamista pitää voida puhua myös kriittisesti.
– On surullista, että puhumista ja kysymistä pitää pelätä. Kuitenkin ymmärrän, mistä tämä johtuu: olen itsekin joutunut joidenkin muslimien aggressiivisten nettikeskustelujen kohteeksi. He luottavat yksittäisiin opettajiin, joiden tulkintaa islamista pitävät ainoana oikeana, väitöskirjaa juutalaisten ja kristittyjen asemasta islamissa tekevä tutkija kertoo.
Ympärille kehittynyt suuttumisen kulttuuri
– Valitettavasti islamin ympärille on kehittynyt muita rajoittava ja ajoittain jopa terrorisoiva suuttumisen kulttuuri. Se sopii huonosti yhteen sananvapauden kanssa, Pakkala sanoo.
Viime vuosina Euroopassa ja ympäri arabimaailmaa ovat kuitenkin nousseet islamin uudistumista vaativat äänet. Monet ajavat jokaisen oikeutta tulkita pyhiä tekstejä itse.
– Esimerkiksi egyptiläinen islamin tutkija Islam Behery sanoo uskonoppineiden selittäneen Koraania mielivaltaisesti ja pitää uskonnonvapautta islamin peruspilarina, Maria Pakkala kertoo.
Hänestä olisi tärkeää, että islamin uudistumispyrkimyksistä puhuttaisiin enemmän myös Suomessa.
– Islamista on monia tulkintoja eikä mitään yhtä ainoaa versiota.
Kaikkien puheenaiheeksi
Pakkala on marokkolaistaustainen, mutta hänestä kuka tahansa voi keskustella islamista.
– On absurdi ajatus, että islamista eivät saisi puhua uskonnon ulkopuoliset. Saavathan muslimitkin kritisoida muita uskontoja.
Islamin tutkija Maria Pakkala
Geopoliittisen alan tutkija Alan Salehzadeh on niitä, jotka Suomessa vaativat julkisesti islamin uudistamista. Hän on toiminut muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulun vierailevana tutkijana ja pitää tällä hetkellä Lähi-itää ja Pohjois-Afrikkaa käsittelevää blogia Iltalehden sivuilla sekä kirjoittaa kansainvälisille ajatushautomoille.
Salehzadeh ei enää voisi kuvitellakaan matkustavansa synnyinmaahansa Iraniin, jossa on islamilainen hallinto.
– Siellä on päässyt hengestään vähemmilläkin ansioilla, hän toteaa.
Koraani pitäisi saattaa nykyaikaan
Salehzadehin kritiikki koskee sitä, että Koraanista ammennetaan poliittisia ja taloudellisia ohjenuoria. Se on hänen mielestään vaarallista ja oikeuttaa väkivallan.
– Isis lukee Koraania kirjaimellisesti ihan oikein. Ongelma on siinä, että islamia ei ole ikinä päivitetty nykyaikaan. Koraani pitäisi alistaa demokraattisille periaatteille, hän toteaa.
Salehzadehin mielestä Suomessa pitäisi valvoa islamin opettamista, rajoittaa moskeijojen määrää ja vaatia niiden saarnoja luettavaksi etukäteen.
– Kyse ei ole sananvapauden rajoittamisesta vaan sen ohjaamisesta demokraattisten normien mukaiseksi, Salehzadeh sanoo.
Hänestä myös islamin kouluopetuksen sisällön pitäisi olla julkista.
– Valtio toimii epäloogisesti, jos se ensin antaa opettaa lapsille koulussa, että nainen on miestä alempi ja että miehen täytyy varjella kunniaansa, ja ilmoittaa sitten teini-ikäiselle radikalisoituneelle, ettei näiden arvojen mukaan saakaan toimia.
– Muslimien täytyy saada harjoittaa uskontoaan rauhassa, mutta opetettavasta aineistosta on tehtävä demokraattiset versiot.
Uskonnolliset yhteisöt ääripäissä
Sami muistuttaa, että Suomessa luterilaisen kirkon tekemisiä valvoo suuri ja äänekäs yhteisö, joka älähtää pienimmästäkin mokasta. Islamin kohdalla on toisin. Kukaan ei halua joutua pienen yhteisön silmätikuksi, koska radikalisoituneiden nuorten kosto pelottaa.
– Kun suomalainen muslimivaikuttaja toteaa julkisuudessa, että kivitystuomio on oikea ratkaisu aviorikoksesta, kukaan ei tuomitse lausuntoa, Sami huokaa.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee

Apulaispormestari Nasima Razmyarilla on unelma Helsingistä, joka on hyvä kaikille – myös muslimeille
Hyvä elämäNasima Razmyarin toiveiden Helsingissä jokainen nuori voi taustasta, elämäntilanteesta ja uskonnosta riippumatta katsoa toista ihmistä silmiin ja kohdata siellä hyväksynnän.