null Erikoisen tavallista

Pariisin köyhiä Fernand Pelezin maalauksessa Ilman suojaa.

Pariisin köyhiä Fernand Pelezin maalauksessa Ilman suojaa.

Erikoisen tavallista

Arjen sankarit on taidenäyttely, jossa kenenkään ei tarvitse kysyä, mitä tuokin muka esittää, ja jossa tuskin kenelläkään on kanttia sanoa ”minäkin osaisin maalata tuon”.

Ateneumissa esillä oleva näyttely esittelee naturalistista maalaustaidetta vuosilta 1875–1918. Vaikka näyttely on kansainvälinen ja koottu useamman museon kokoelmista, päähuomion varastavat suomalaiset mestarit, Edelfelt etunenässä.

Naturalistit kuvasivat valokuvamaisen tarkasti tavallisten ihmisten elämää. Näyttelyssä voi kurkistaa niin maanviljelijöiden, tehdastyöläisten, kodittomien kuin koululaistenkin arkeen.

Näkyviin tulevat myös huikeat erot ihmisten elinolosuhteissa ja mahdollisuuksissa: samassa kaupungissa mutta eri maailmassa elävät Edelfeltin Pariisin Luxembourgin puistossa -maalauksen pikkuneidit hoitajineen ja Fernand Pelezin Ilman suojaa -maalauksen koditon perhe. Ja siinä missä Gallen-Kallelan lettipää pikkutyttö resuisessa paidassa opettelee lukemaan pimeässä pirtissä, Jean-Jules Geoffroyn siististi puetut ja hyvin parturoidut pojat harjoittelevat piirtämistä valoisassa luokkahuoneessa.

Naturalistit riisuivat myös uskonnollisista maalauksista kimalluksen ja sädekehät. Charles Sprague Pearcen Pyhä Genevieve on lammaspaimen ryysyissä ja Edelfeltin Kristus näyttää kulkurilta suomalaisella rantapolulla.

Arjen sankarit 15.5. asti Ateneumin taidemuseossa Helsingissä

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.