Espoonväylälle on vaihtoehto

Espoonväylälle on vaihtoehto

Hienoa, että lehdessä (Kirkko ja kaupunki 19.1.) nostettiin esiin Espoon Keskuspuisto. Se tunnetaan paljon huonommin kuin Helsingin Keskuspuisto, vaikka luonto- ja virkistyskohteena se on vähintään yhtä arvokas.

Itäiseen ja läntiseen osaan jakautuvan Espoon Keskuspuiston halkaisee jo nykyisellään Finnoontie, joka on samalla ainoa suora reitti Suomenojalta Espoon keskukseen. Sen rinnalle on jo vuosikymmenien ajan suunniteltu uutta tietä, Espoonväylää, joka kulkisi Finnoontien rinnalla.

Uusi väylä, jopa nelikaistaiseksi visioitu, olisi lopullinen isku Keskuspuiston yhtenäisyydelle. Jo nykyisellään erittäin kapea ekologinen yhteys katkeaisi ja luonto joutuisi jälleen kerran häviäjän rooliin.

Nykyisen Finnoontien ongelmat ovat ratkaistavissa parantamalla jalankulun ja pyöräilyn edellytyksiä. Henkilöautoliikenteestä johtuvia ruuhkia sen sijaan ei ole viisasta ratkaista rinnakkaisella autotiellä, koska Espoo tiivistyy kovaa vauhtia.

Paras ratkaisu Finnoon ja Espoon keskuksen väliselle liikenteelle on raitiotie, mikä onkin jo mukana Espoon liikenneverkkovisiossa. Silloin Espoon asemalla voisi vaihtaa junasta ratikkaan ja ajaa Finnoolle, johon pian tulee metro. Sieltä voi jatkaa itään ja länteen. Tämä olisi huikea parannus Espoon poikittaisliikenteeseen ja siitä hyötyisivät kaikki.

Onneksi Espoon kaupunginvaltuusto suhtautuu Keskuspuistoon vakavasti. Esimerkiksi 23.1.2017 valtuusto hyväksyi tekemäni aloitteen kolmen suojelualueen perustamisesta Suomi 100 -juhlavuoden aikana.

Risto Nevanlinna

kaupunginvaltuutettu, Vihr.

Espoo, Matinkylä

Jaa tämä artikkeli: