null Esse huuhtoi kasvonsa

Esse esittäytyy. Takana toimitusharjoittelija Maaret Väkinen, päätoimittaja Urpu Sarlin, toimittaja Elina Raunio ja kuvaaja Jukka Granström. Sohvalla istuvat toimittaja Taneli Kylätasku, toimituspäällikkö Ulla Lötjönen ja toimitussihteeri Paula Huhtala. Kuva: Matti Karppinen

Esse esittäytyy. Takana toimitusharjoittelija Maaret Väkinen, päätoimittaja Urpu Sarlin, toimittaja Elina Raunio ja kuvaaja Jukka Granström. Sohvalla istuvat toimittaja Taneli Kylätasku, toimituspäällikkö Ulla Lötjönen ja toimitussihteeri Paula Huhtala. Kuva: Matti Karppinen

Esse huuhtoi kasvonsa

Esse-lehti uudistui. Lehden logo ja ulkoasu ovat erilaiset kuin ennen. Uudistuksessa Essestä tuli leikattu tabloid. Tämä tarkoittaa sitä, että kuvat ja väripinnat voivat ulottua paperin reunoille asti.

Kaikkia näitä muutoksia voi kutsua lehden täysremontiksi.

”Lehden tulee pestä kasvonsa aika ajoin, jotta lukijoiden kiinnostus säilyy”, sanoo Urpu Sarlin, Esse-lehden päätoimittaja.

Essen uuden ilmeen on suunnitellut AD Timo Saarinen.

”Lehden ulkoasu on käyttötaidetta, jonka tarkoitus on palvella lukijaa”, hän sanoo.

Saarinen on pyrkinyt luomaan selkeän ulkoasun, jotta lehteen on helppo tarttua.

”Leikatun tabloidin muoto ja uusi ulkoasu tekevät Essestä aikakauslehtimäisen. Olen valinnut kirjasintyyppejä, jotka ovat tyylikkäitä ja selkeitä. Teksti on myös kauttaaltaan suurempaa kuin ennen.”

Saarinen vertaa ulkoasu-uudistajan roolia arkkitehdin työhön.

”Arkkitehti haluaa luoda käytännöllisen ja hyvännäköisen lopputuloksen. Taloon on mukava astua sisään ja sen sisällä on helppo liikkua. Talon tilaratkaisut toimivat. Kun kaikki tämä on kunnossa, voi suunnittelija lisätä muutamia kivoja yksityiskohtia, jotka miellyttävät silmää. Aivan sama pätee lehden suunnitteluun.”

Lehden rakenne eli juttujen tilat ja paikat jakautuvat nyt uudella tavalla.

Esimerkiksi henkilöhaastattelu löytyy vastedes lehden sisäsivuilta ja mielipiteet takasivulta. Sivulta 10 alkava pääjuttu voi levittäytyä kolmelle sivulle, kuten tässä numerossa.

Lehden ulkoasu ja juttupaikat muuttuivat, muuttuuko sisältö?

”Lehden rytmi muuttui. Seurakunnat kertovat edelleen laajasti toiminnastaan. Uusi Esse luotaa laajoissa jutuissa syvälle, ja toisaalta lehdessä on aukeamia, joiden tarjonnassa on elämäniloa ja kepeyttä”, vastaa Urpu Sarlin.

Myös kuvilla on uudessa lehdessä isompi rooli kuin aiemmin.

”Yksi iso kuva kertoo enemmän kuin monta pientä. Hyvä kuva tarjoaa myös tunnetta”, sanoo Timo Saarinen.

Sarlin on samaa mieltä.

”Annamme visuaalisuudelle ja kuvalle entistä enemmän painoarvoa.”

Uudistuneen Essen painoasu on leikattu tabloid, ei pelkästään ulkonäkösyistä. Se on myös taloudellinen ja ympäristöä vähemmän kuormittava ratkaisu.

”Essen paperia kulkeutuu nyt noin 13 prosenttia vähemmän kierrätysastioihin. Tämä tarkoittaa vuodessa noin 27,5 tonnia vähemmän kuormitusta paperinkierrätysjärjestelmälle pääkaupunkiseudulla”, kertoo Kotimaa-yhtiöiden tuotantopäällikkö Timo Karonen.

Painolaitoksessa pois leikattavat marginaalit kuljetetaan suorinta reittiä kierrätykseen. Suomessa valmistettavasta sanomalehtipaperista puolet on kierrätyskuitua. Painolaitoksessa irti leikattu turha marginaali on hyvää raaka-ainetta tähän tarkoitukseen. Sitä ei tarvitse siistata raskaasti kemiallisesti, koska reunassa ei ole painoväriä.

”Niinpä painolaitokselle jopa maksetaan tästä paperiteollisuuden tarvitsemasta raaka-aineesta eli kierrätyskuidusta”, kertoo Karonen.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.