null Faniuden nolous ja jalous

Rauha Mäkilän maalaus M.I.A. 2.

Rauha Mäkilän maalaus M.I.A. 2.

Faniuden nolous ja jalous

Kiasman uutuusnäyttelyssä on faniutta, nuoruutta ja musiikkibisneksen kliseitä.

Kiasman Thank You for the Music -näyttelyn teemana on populaarimusiikki. Näyttelyn teokset paljastavat, kuinka keskeinen merkitys musiikilla on oman identiteetin muodostamiselle varsinkin nuoruusiässä: musiikki auttaa jäsentämään tunteita ja luo yhteisöön kuulumisen kokemuksia. Kaikenikäisille musiikki on avain muistoihin ja minän eri kerrostumiin.

Kiasman asiakaskunnasta komeat 65 prosenttia on alle 35-vuotiaita. Myös tämän näyttelyn aihevalinta on omiaan madaltamaan museon kynnystä nuorempien kävijöiden suuntaan. Helposti lähestyttävä teema ei ole kuitenkaan vaatinut kompromisseja laadussa eikä kiinnostavuudessa, joten näyttelyyn kannattaa tutustua niidenkin poikkeustapausten, joita musiikki ei koskaan ole koskettanut.

Näyttelyssä on teoksia 24 eri taiteilijalta tai taiteilijaparilta. Mukana on niin suomalaisia kuin ulkomaisiakin tekijöitä, joista nuorimmat ovat syntyneet 1980-luvulla. Mukana on paljon videoteoksia, ovathan musiikkivideot olleet erottamaton osa pop- ja rockkulttuuria 1980-luvulta lähtien. Jokainen näyttelyn taiteilijoista on kasvanut niiden vaikutuspiirissä.

Kolmekymppinen Jenni Hiltunen lainaa teoksiinsa musiikkivideoiden kliseitä ja jumiutuneita ilmaisukeinoja ja tekee niistä riemastuttavaa parodiaa. Taiteilijajoukon seniori Anneli Nygren oli suomalaisen videotaiteen pioneereja jo silloin, kun Hiltunen oli vielä vauva. Nygreniltä näyttelyssä on esillä vuonna 1982 valmistunut Rakkaudesta rocktähteen, jossa luetaan ääneen runoja ja tunnustuksia nimeltä mainitsemattomalle tähdelle.

Kaiverruksia kulttipaikoilla

Faniutta ja sen eri ulottuvuuksia kuvataan monessa muussakin teoksessa. Maria Stereo paljastaa varhaisteini-iän koko nolouden tahallisen kömpelöissä idolimuotokuvissa, jotka ovat kuin suoraan takavuosien Suosikki-lehdistä.

Brittiläinen Sophie MacCorquodale on kiertänyt dokumentoimassa metalliyhtye Slayerin faneja Pohjoismaissa ja Britanniassa ja saksalainen Susanne Bürner käyttää videoteoksessaan vanhaa filmimateriaalia hysteerisistä Elvis-faneista. Eteläafrikkalaisen Candice Breitzin valokuvat ovat ryhmämuotokuvia faniyhteisöistä ja niiden vaistonvaraisista koodeista ja säännöistä. Marilyn Mansonin ja Britney Spearsin faneissa on eroa!

Vahvimmillaan fanius saa uskonnollisen kultin piirteitä. Brittiläinen Graham Dolphin kuvaa teoksissaan fanien pyhiinvaelluskohteita kuten Freddie Mercuryn asunnon takaovea sekä puistonpenkkiä, jolta on näköala Kurt Cobainin itsemurhapaikalle. Molemmat ovat täynnä fanien kirjoituksia ja kaiverruksia. Kulttipaikaksi on muodostunut myös Marc Bolanin kuolinpaikalla kasvava puu. Sen juurelle tuodaan kukkia, runoja ja valokuvia ja siihen ripustetaan ilmapalloja.

Omaa faniuttaan sivuaa Rauha Mäkilä, yksi näyttelyn harvoista maalareista. Letkeissä, karkkiväreissä hehkuvissa maalauksissa nähdään muun muassa taiteilijan esikuvia, vahvoja naisartisteja. Katsojalle välittyy myös kuulokuva, sillä näissä maalauksissa musiikki soi täysillä.

Henkilöhistoriastaan ammentaa myös Petri Ala-Maunus, jonka huone on näyttelyn hauskin. Ala-Maunus haaveili teini-ikäisenä rocktähden urasta ja teki tasan yhden biisin. A Tribute to Petri Ala-Maunus -levyllä tuota Oh Baby, Baby, Baby, Baby -laulua tulkitsevat ammattimuusikot ja taiteilijat. Videolla Ala-Maunus heittäytyy itse teoksensa kimppuun. Populaarimusiikin ruumiinavaus -installaatio puolestaan koostuu levynkansista, joihin revityistä aukoista paljastuu kummallinen ja hykerryttävä todellisuus.

Thank You for the Music -näyttely 17.6. asti Kiasmassa

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.