null Gurun opissa: Entä jos on vaikea uskoa?

Gurun opissa: Entä jos on vaikea uskoa?

Jumala ylittää aina ymmärryksesi. Vaikka et voi tavoittaa häntä, hän on sinua lähellä.

Jumalaa ei kukaan ole nähnyt. Hän ”asuu valossa, jota ei voi lähestyä”, sanoo Timoteus kirjeessään. Jumala on näkymätön. Aina ei ole helppo uskoa Jumalaan, eikä varsinkaan kolmiyhteiseen Jumalaan – Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Se on uskon salaisuus, jota on vaikea käsittää.

Jumala on salattu. Et voi tavoittaa häntä ja kuitenkin hän on sinua lähellä. Hän ylittää ymmärryksesi. Hän on aina jotain muuta kuin mitä osaat hänestä ajatella. Hän on käsittämätön ja kaiken tuolla puolen. Jumala ei ole käsittämätön vain suuruudessaan, hän on yhtä käsittämätön silloin, kun hän tulee lähelle.

”Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kantavat ikiaikaiset kädet.” Tämä Mooseksen lause oli tärkeä 100-luvulla eläneelle piispa Irenaeukselle. Sitä mietiskelleessään hän ajatteli Jumalan kolminaisuutta. Irenaeus puhui Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä Jumalan kahtena kätenä, joilla hän pitää ihmisistä ja koko luomakunnasta huolta.

Et voi ikinä olla niin kaukana ja syvällä, ettei Jumalan käsi sinne yltäisi. Martti Luther sanoo Jumalan katsovan alas syvyyteen, sinne, missä ovat ”köyhyys, häpeä, hätä, kurjuus ja ahdistus”. Ihminen haluasi kääntää katseensa sieltä pois ja juosta tiehensä. Jumala taas tekee vähäisestä, halveksitusta, kurjasta, kuolleesta ja ei-mistään jotakin, kallisarvoista, elävää ja onnellista.

Ristillä kärsivässä Kristuksessa katsot kärsivään Jumalaan, joka on laskeutunut alas ja ottanut kantaakseen ihmisen hädän, heikkouden, synnin ja hulluuden aivan kuin ne olisivat hänen omiaan.

Risti on kuin Jumalan maahan laskettu käsi. Kun tunnet itsesi heikoksi ja voimattomaksi, tartu siihen käteen. Sinun ei tarvitse tuntea itseäsi hyväksi ja nuhteettomaksi, jotta voisit rukoilla Jumalaa. Jos et muuta jaksa, voit vain katsoa ristiä.

Jumala on laskeutunut alemmas kuin kukaan, aina helvettiin asti. Kristuksessa Jumala ei vain katso sinua myötätuntoisesti. Hän on siellä, missä sinä olet ja ottaa taakan harteiltasi.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.