null Gurun opissa: Mitä pitää tehdä päästäkseen taivaaseen?

Gurun opissa: Mitä pitää tehdä päästäkseen taivaaseen?

Älä kulje ohi! neuvoi Jeesus.

”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?” kysyi muuan lainopettaja kerran Jeesukselta.

Jeesus tuli köyhästä galilealaisesta kylästä eikä ollut käynyt kouluja. Lainopettaja oli oppinut mies, mutta häntä kaihersi kysymys siitä, miten hänen pitäisi elää. Hän halusi panna kiertävän saarnamiehen testiin. Jeesus otti miehen vakavasti, ja heidän välilleen sukeutui keskustelu, joka koskee uskonnon ydinkysymystä.

Niin kuin Jeesuksella oli usein tapana hän esitti vastakysymyksen. Hän tiedusteli mieheltä, mitä tämä oli itse pyhistä kirjoituksista lukenut.

Mies vastasi, että Jumalaa tulee rakastaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseä. Jeesus totesi: Tee niin, niin saat elää! Mies ei kuitenkaan tyytynyt tähän, vaan kysyi: Kuka sitten on minun lähimmäiseni?

Miestä vaivasi kysymys siitä, mitä lähimmäisen rakastaminen käytännössä tarkoittaa ja mihin se velvoittaa. Miten pitkälle rakkauden vaatimus ulottuu? Keitä kaikkia se koskee? Tarkoittaako se vain omaa lähipiiriä, perhettä, sukulaisia ja oman kansan jäseniä vai koskeeko se myös muualta tulleita, erilailla ajattelevia, toisin uskovia ja jopa vihollisia?

Jeesus vastasi hänelle kertomalla tarinan eräästä samarialaisesta, juutalaisessa yhteiskunnassa halveksittuun joukkoon kuuluneesta ihmisestä, joka näki tiellä ryöstetyn ja henkihieveriin hakatun miehen eikä kulkenut ohi vaan auttoi tätä.

Lue tämä Luukkaan evankeliumin 10. luvussa oleva kertomus Raamatusta. Anna sen haastaa ajatteluasi. Mikä on uskon ja rakkauden ydin? Kysymys on tärkeä, sillä se, miten näet Jumalan, vaikuttaa siihen, miten näet maailman ja toiset ihmiset.

Mietiskele Jeesuksen kertomaa tarinaa. Mitä tuo muuan auttaja teki? Anna sen vaikuttaa sinuun.

Niin kuin tarinan auttaja katsoi tien poskessa viruvaa miestä ja sääli häntä, niin Jumala katsoo maailmaa ja meitä. Anna heidän myötätuntonsa sulattaa sydämesi.

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.