null Gurun opissa: Toivon tuomio

Gurun opissa: Toivon tuomio

Kristus tulee aikojen lopulla "kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa ja istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle". Kaikki kootaan hänen eteensä ja tuomitaan rakkauden tekojen mukaan.

Mieluusti siivoaisimme koko tuomion kuvan kristillisestä uskosta. Mutta se on Raamatussa ja Jeesuksen opetuksissa.

Tuomion ajatus on syvällä ihmiskunnan yhteisessä tietoisuudessa. Se löytää kaikupohjansa siitä, että tiedämme olevamme vastuussa tekemisistämme, jos emme Jumalalle, niin ainakin omassatunnossamme.

Haluamme, että vääryydentekijät joutuvat vastaamaan teoistaan. Emme halua, että kansanmurhista vastuussa olevat nukkuvat rauhassa vuoteissaan. Tosiasiassa yritämme koko ajan oikeuttaa olemisemme toisten silmissä, omat tapamme, oman yhteiskuntamme ja maailmamme.

Pidämme ehkä ajatusta Jumalan tuomiosta arkaaisena ja kammottavana. Toisinaan se tuntuu kuitenkin armollisemmalta kuin ihmisten langettamat tuomiot.

Myös ajatukseen evoluutiosta sisältyy lausumattomana tuomion läsnäolo. Kaikki elämä on luonnollisen valinnan paineen alla. Luonnollinen valinta erottelee elämän olosuhteisiin parhaiten soveltuvat muodot niistä elämänmuodoista, jotka eivät sovellu eivätkä pärjää kilpailussa.

Luonnonvalinta tuo mieleen kuvan viimeisestä tuomiosta: vain ne, jotka selviävät kokeesta ja täyttävät uuden maailman kriteerit, selviävät sinne. Luonnonvalinnan tuomio on sokea, sillä ei ole mitään tietoista päämäärää.

Evankeliumin kuvauksessa tuomarin istuimella ei ole sokea eikä välinpitämätön tuomari. Tuomari ei ole kukaan muu kuin Jeesus, ristiinnaulittu, helvetin tyhjentänyt, "kirkkauteen astunut" Kristus.

Ketkä hän valitsee? Juuri ne, jotka luonnollinen valinta sulkee ulos, heikot, sopeutumattomat, uloslyödyt. "Ihmisen Pojan merkki" on suuri toivon merkki.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.