null Jazzia tunteella ja taidolla

Zarkus Poussa on kysytty artisti myös kotimaan rajojen ulkopuolella. Kuva: Sirpa Päivinen

Zarkus Poussa on kysytty artisti myös kotimaan rajojen ulkopuolella. Kuva: Sirpa Päivinen

Jazzia tunteella ja taidolla

Samuli Mikkonen ja Zarkus Poussa soittavat kirkossa tunnelmallista ja meditatiivista jazzia.

Kirkko soikoon -festivaali keskittyy klassiseen musiikkiin, mutta tänä vuonna tapahtumassa voi kuulla myös laadukasta jazzia.

Musiikin saralla monista eri yhteyksistä tunnetuksi tullut Zarkus Poussa tunnelmoi lyömäsoittimilla Searching for Melodies -konsertissa Kannelmäen kirkossa. Konsertti perustuu yhtyeessä soittavien trumpetisti Mikko Pettisen ja kitaristi Teemu Viinikaisen samannimiseen levyyn.

– Pettinen ja Viinikainen halusivat minut keikoille mukaan kolmanneksi jäseneksi. Soitamme livetilanteessa erilaisia versioita levyn biiseistä, Poussa valottaa yhteistyökuviota.

Poussan mukaan kokoonpanon soitinnus tuo sovituksiin ilmavuutta. Lisäksi konserttia varten on tarkoitus tehdä jazzahtavat versiot kahdesta virrestä.

– Minusta musiikki, jossa on tarpeeksi ilmavuutta, toimii hyvin kirkossa, koska kyseessä on soiva ja kaikuva tila. Kirkko on myös siitä mielenkiintoinen esiintymispaikka, että ihmiset tulevat sinne todella kuuntelemaan musiikkia.

Musiikillinen siivilä

Zarkus Poussa soittaa rytmimusiikkia laajalla skaalalla kansanmusiikista rockiin, akustisesta elektroniseen.
– Pääinstrumenttini ovat rummut ja laulu. Kitara taas toimii hyvänä komppaussoittimena ja biisintekovälineenä.

Monialainen muusikko kuuntelee musiikkia musiikkina ilman nimikkeitä. Tärkeintä on, että se välittää jotain tunnetta, oli tyyli mikä tahansa.

– Haluan aloittaa soittamisen aina tavallaan nollapisteestä. Pyrin katsomaan, miten voin soveltaa osaamistani kulloisessakin tilanteessa. Kaikki menee saman musiikillisen siivilän läpi. 

Poussa on tehnyt viime aikoina pääasiassa keikkoja, joissa hän esittää omia laulujaan erilaisilla kokoonpanoilla. Biisit sisältävät vaikutteita rytmimusiikin eri alalajeista. Suurin osa Poussan esiintymisistä on kotimaassa, mutta toisinaan keikkapyyntöjä tulee myös ulkomailta. Viimeksi hän kävi esiintymässä Barcelonassa. 

Uutta jazzia psalmeista

Raamatun kertomukset sävelinä

Ensi perjantaina 20.3. alkava Kirkko soikoon -festivaali tuo esiin tutut Raamatun kertomukset muun muassa israelilaisten paluusta Egyptiin, laupiaasta samarialaisesta ja tuhlaajapojasta.

Festivaalin taiteellinen johtaja Jukka Ahokas uskoo, että yhteiset yleismaailmalliset kertomukset vetoavat ihmisiin.

– Ihmiset kaipaavat taloudellisesti epävarmassa tilanteessa ja yhä moniarvoisemmaksi muuttuvassa maailmassa pysyviä asioita. Musiikkia kuunnellessa voi kokea kaikkialla ja kaikkina aikoina esiintyviä ihmisen perustunteita.

Tapahtuman teemaan liittyvät erityisesti barokkimusiikin mestarin Georg Friedrich Händelin säveltämät oratoriot Israel Egyptissä, Salomo ja Messias. Ahokkaan mukaan näihin ja myös muihin esityksiin on myyty hyvin lippuja ennakkoon.

Seurakuntayhtymän järjestämän festivaalin konsertit järjestetään kirkoissa eri puolilla Helsinkiä. Yli viikon kestäville festivaaleille odotetaan noin 6 000–7 000 kävijää. Lisätietoja saa osoitteesta www.kirkkosoikoon.fi .

Pianoa ja urkuja soittava Samuli Mikkonen esiintyy triossa, johon kuuluvat rumpali Markku Ounaskari ja norjalainen trumpetistilegenda Per Jorgensen. He esittävät 1600–1800-luvuilla eläneiden venäläisten psalmisäveltäjien teoksiin perustuvaa instrumentaalijazzia.

– Monesti psalmista on otettu pelkkä melodia, joka on vienyt tiettyyn olotilaan ja tunnelmaan ja jonka pohjalta olemme improvisoineet biisimme. Luonnehtisin musiikkiamme eurooppalaiseksi, akustiseksi ja meditatiiviseksi.

Mikkonen uskoo, että Agricolan kirkon pitkä kaunis kaiku sopii hyvin juuri tämäntyyppiselle musiikille. Kirkot tulivat jazzmuusikolle tutuiksi hänen konsertoituaan niissä tiuhaan saksofonisti ja huilisti Sakari Kukon kanssa tämän Virret-levyn merkeissä 2000-luvun alkupuolella.

– Kirkko on sillä tavalla erityinen esiintymisympäristö, että se on tarjonnut perinteisesti paikan hiljentymiselle. Varsinkin vanhat keskiaikaiset kirkot ovat täynnä tunnetta, historiaa ja traditiota.

Rytmistä intensiteettiä

Samuli Mikkonen on esiintynyt viitisen vuotta duona Markku Ounaskarin kanssa. Viime vuonna muusikot halusivat mukaan jonkin pitkään soivan elementin. He kuuntelivat erilaisia soittajia ja päätyivät trumpettia soittavaan ja laulavaan Per Jorgenseniin.

– Pitkän uran tehnyt Jorgensen tunnetaan hyvin Euroopassa. On hienoa, että hän suostui yhteistyöhön. Toukokuussa aiomme levyttää psalmiohjelmiston, Mikkonen kertoo.

Kolmikon musiikkiin voi tutustua nettiosoitteessa myspace.com/mikkonenounaskari.

Sibelius-Akatemiasta säveltäjäksi valmistunut Mikkonen innostui jazzista jo ala-asteen ensimmäisellä luokalla, jolloin hän alkoi käydä läpi isänsä levykokoelmaa.

– Minulle läheisiä ovat useimmat jazzin klassikot, kuten Miles Davis ja John Coltrane. Omassa soitossani olen suuntautunut viime vuosina enemmän eurooppalaiseen jazziin ja maailmanmusiikkiin, selvittää ulkomaillakin menestystä nauttinut muusikko.

Mikkosen mielestä on vaikea määritellä sanallisesti, mitä jazz hänelle merkitsee.
– Jazzin rytminen intensiteetti erottaa sen muusta musiikista. Esiintymistilanteessa taas eletään hetkessä sataprosenttisesti.


Searching for Melodies pe 20.3. klo 19 Kannelmäen kirkossa. Liput 10 ja 5 e tuntia ennen ovelta tai ennakkoon Lippupisteestä.

Jazzin mestarit ja venäläinen psalmi la 21.3. klo 20 Agricolan kirkossa. Liput 12 ja 10 e tuntia ennen ovelta tai ennakkoon Lippupisteestä.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Ankkajazzissa kuullaan improvisaatioita virsistä

Ajankohtaista

Esa Pietilän mielestä kirkko on melkein paras paikka esiintyä.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.