null Jeesus suurennuslasissa

Jeesus suurennuslasissa

Mitä kerrottavaa hiljattain ilmestyneillä Jeesus-kirjoilla on pääsiäisen päähenkilöstä?

Syntyi talossa

Kenneth E. Bailey: Jeesus Lähi-idän asukkaan silmin. Perussanoma 2008.

Professori Kenneth E. Bailey lukee evankeliumeja teologisesti tulkittuna historiana. Esseekokoelmassaan hän selittää Uutta testamenttia Lähi-idän kulttuurin valossa. Hän käyttää apunaan muun muassa omaa kuudenkymmenen Lähi-idässä eletyn vuoden tuomaa tietämystään sekä varhaista kristillistä syyrian- ja arabiankielistä kirjallisuutta, joka on kulttuurisesti lähempänä Jeesuksen maailmaa kuin länsieurooppalainen teologia.

Näin professori Bailey:

Jeesuksen syntymästä kertovaa Luukkaan jouluevankeliumia on läntisessä kristikunnassa luettu ihan väärin. Väärää tulkintaa on toistettu niin hartaissa joululauluissa kuin koulujen ja kerhojen kuvaelmissakin. Meillehän on opetettu, että Jeesus syntyi tallissa, koska hänen vanhemmilleen ei Betlehemissä ollut muuta suojaa tarjolla. Väärin!

Joosef ja Maria eivät saapuneet Betlehemiin viime tingassa, vaan heillä oli hyvin aikaa etsiä itselleen majapaikka. Koska Betlehem oli Joosefin kotikylä ja Joosef oli kuningas Daavidin sukua, Joosef oli tervetullut kylässä kaikkialle. Ja joka tapauksessa jo normaali inhimillisyys ja käytöstavat olisivat saaneet kyläläiset tarjoamaan suojaa synnyttävälle naiselle.

Niinpä Jeesus syntyi talossa, mutta hänet pantiin kyllä kapaloituna seimeen. Tuohon aikaan palestiinalaiskylien taloissa oli usein vain kaksi huonetta, joista toinen oli varattu vieraiden käyttöön. Kun evankeliumissa sanotaan, että "heille ei ollut tilaa majapaikassa", tarkoitetaan sitä, että talon vierashuone oli jo täynnä. Niinpä nuoripari majoitettiin samaan huoneeseen isäntäväen kanssa. Huoneen toinen pääty toimi öisin eläinsuojana, joten talossa oli myös seimet eläimiä varten.

Ajatus tallista vauvaperheen majapaikkana on Lähi-idän vieraanvaraisessa kulttuurissa käsittämätön. Niinpä paimenet, jotka ensimmäisinä vierailivat Jeesuksen seimen äärellä, eivät olisi jättäneet Messiasta vanhempineen haisevaan talliin. Vaikka he olivatkin köyhiä ja halveksittuja, he olisivat viipymättä tarjonneet perheelle majapaikkaa kotoaan.


Elämää vuorilla

Joseph Ratzinger eli Benedictus XVI: Jeesus Nasaretilainen. Edita 2008.

Paavin kirja katsoo Jeesuksen henkilöä kristinuskon kehyksissä ja haluaa pysyä uskollisena evankeliumien Jeesukselle. Olennaisinta Jeesuksen persoonassa on hänen syvä yhteytensä Isään Jumalaan, eikä hänen sanojaan tai tekojaan voi ymmärtää oikein muuten kuin sen kautta.

Näin paavi Benedictus XVI:

Betlehemin tapahtumista ehti kulua kolmisenkymmentä vuotta siihen, kun Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen ja tämä alkoi julkisesti julistaa ja opettaa. "Jumalan valtakunta on tullut lähelle", julisti Jeesus. Tässä tapauksessa väline oli viesti, eli Jeesus itse oli oma julistuksensa.

Jeesuksen elämä oli melkoista vuorikiipeilyä. Vuoret olivat paikkoja, joissa hän oli erityisen lähellä Jumalaa. Vuorella Jeesus kohtasi kiusaukset, vuorella hän piti kuuluisan saarnansa. Vuorelle hän vetäytyi rukoilemaan ja vuorella hänet kirkastettiin. Jeesus ristiinnaulittiin vuorella. Vuorella hän myös kuolleista ylösnousseena antoi lähetyskäskyn.

Jeesuksen tarinaa voidaan kertoa myös leipien avulla. Paholainen houkutteli häntä muuttamaan kiven leiväksi, mutta sillä kertaa Jeesus kieltäytyi, vaikka olikin nälkäinen 40 päivää paastottuaan. Myöhemmin hän ruokki sitten enemmänkin porukkaa tekemällä leipäihmeen. Lopullinen ja suurin leipäihme on kuitenkin hänen asettamansa ehtoollinen.

Aikalaiset ja seuraajat antoivat Jeesukselle erilaisia titteleitä yrittäessään ymmärtää, millaisesta miehestä oikein oli kyse. Kolme niistä nousi muita tärkeämmiksi: Kristus eli Messias, Kyrios eli Herra ja Jumalan Poika. Niistä Kristus muuttui pian arvonimestä eräänlaiseksi sukunimeksi.

Jeesus itse puhui itsestään kaikkein useimmin Ihmisen Poikana. Hän on mittapuu kaikille muille ihmisille, sellainen kuin ihmisen todellisuudessa pitäisi olla. Toisaalta Ihmisen Poika myös samastuu kaikkiin tämän maailman kärsiviin. Hän on vangittu, syytetty ja lopulta kuolee ristillä.


Kuoli ristiinnaulittuna

A.D. 30. Kirja Jeesuksen kuolemaan liittyvistä tapahtumista. Toimittaneet Tom Holmén ja Matti Kankaanniemi. Art House 2009.

Åbo Akademin yhteydessä toimivan historian Jeesuksen tutkimusryhmän jäsenet selvittävät Jeesuksen kuolemaan liittyviä tapahtumia. Kirjassa hahmotellaan, mitä historiantutkimuksen avulla voidaan tietää historiallisesta henkilöstä nimeltä Jeesus Nasaretilainen.

Näin Åbo Akademin tutkijat:

Galilealainen käsityöläinen ja profeetta Jeesus Nasaretilainen oli julistanut sanomaansa Jumalan valtakunnasta muutaman vuoden, kun hän lähti seuraajineen Jerusalemiin viettämään pääsiäisjuhlaa.

On ihan mahdollista, että Jeesus aavisteli opetuksensa ja toimintansa johtavan väkivaltaiseen kuolemaan — tai että hän itse vauhditti kohtaloaan ratsastamalla kuninkaan elkein Jerusalemiin juutalaisten suurimman juhlan aikaan ja järjestämällä kohtauksen, jopa provokaation, temppelissä. Hänellä tuntui olevan kuolemansa päämäärä ja merkitys tiedossa.

Temppelistä Jeesus vetäytyi seuraajiensa kanssa aterioimaan. Pian aterian jälkeen hänet vangittiin ja luovutettiin roomalaisille, jotka ristiinnaulitsivat hänet. Eikä mennyt kauaakaan, kun Jeesuksen opetuslapset väittivät hänen nousseen ylös kuolleista ja ilmestyneen heille. Viestintä oli ilmeisen tehokasta, koska yhä edelleen, lähes 2000 vuotta myöhemmin sanoma Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta kuuluu lukemattomissa kirkoissa ympäri maailmaa.

Siksi on yllättävää, että ylösnousemus oli Jeesuksen opetuslapsille kiusallista julistettavaa. Jeesuksen kuolintapa oli suuri häpeä. Juutalaisessa kulttuurissa ristiinnaulittu oli Jumalan kiroama. Kuka siis uskoisi, että Jumalan kiroama mies nousisi kuolleista — Jumalan avulla?

Opetuslapsille olivat ongelma myös naiset, jotka ehättivät ensimmäisinä todistamaan ylösnousemuksesta. Naisia ei tuolloin pidetty kovin luotettavina todistajina esimerkiksi oikeudenkäynneissä, nytkö heidän sanomisillaan muka olisi todistusvoimaa tapahtumassa, jota muutenkin pidettiin epäuskottavana?

Jokin kuitenkin sai opetuslapset pitämään kiinni Jeesuksesta ja pinnistelemään, että he ymmärtäisivät tapahtunutta itse ja osaisivat selittää kokemaansa muille.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.