null Joukkorahoituksella tuotetaan runoutta ja musiikkia

Kyllä kannatti! Leena Yliportimo ja Jussu Pöyhönen esittelevät tyytyväisinä joukkorahoituskampanjan tuloksia. Kuva: Sirpa Päivinen

Kyllä kannatti! Leena Yliportimo ja Jussu Pöyhönen esittelevät tyytyväisinä joukkorahoituskampanjan tuloksia. Kuva: Sirpa Päivinen

Hyvä elämä

Joukkorahoituksella tuotetaan runoutta ja musiikkia

Leena Yliportimo julkaisi runokirjan ja Jussu Pöyhönen levyn joukkorahoituskampanjan avulla.

Suurlähettiläät-yhtyeestä tunnetuksi tullut Jussu Pöyhönen halusi pari vuotta sitten tehdä omakustanteena englanninkielisen soololevyn. Hän oli tutkinut, löytyisikö levyn kustantamiseen apua ulkomaalaisesta joukkorahoituspalvelusta. Sitten muusikko törmäsi vanhaan tuttavaansa Tanja Jänickeen, joka oli juuri perustamassa Pauliina Seppälän ja Marko Tannisen kanssa Suomeen Mesenaatti.me-nimistä joukkorahoituspalvelua. Jänicke ehdotti, että Pöyhönen tekisi heille pilottikampanjan.

– Tanja ja Pauliina auttoivat minua rakentamaan kampanjan, jolla ihmisiä houkuteltiin rahoittamaan levyn tuotantoa. Yhdessä oli hauska pohtia esimerkiksi sitä, mitä tarjoaisin vastikkeeksi rahoittajille. Minulla vastikkeina olivat alehintaiset cd- ja vinyylilevyt, latauskoodit, laulutunnit, demosessiot, mukanaolo äänityksissä ja yksityiskeikat.

Pöyhösen levytyskampanja sai yli 150 rahoittajaa eli hän pääsi reilusti tavoitteeseen. Rahoituksella hoidettiin Bel Vel -albumin äänitysbudjetti miksauksineen. Myöhemmin vielä levy-yhtiö Live Nationista otettiin yhteyttä, että se haluaisi julkaista levyn.

Rahoittajille eli faneille tarjottujen vastikkeiden hoitaminen vaati jonkin verran työtä, mutta se oli Pöyhösestä sen arvoista. Esimerkiksi kauimmaisen yksityiskeikkansa Pöyhönen kävi heittämässä Oulussa asti.
 

Olen todella tyytyväinen tulokseen, vaikka olikin aika kovaa henkisesti olla esillä ja pyytää ihmisiltä rahaa työhönsä."
– Leena Yliportimo
 

– Kampanjan tekeminen oli huikea kokemus. Lähden tällaiseen mukaan varmasti uudestaan, kunhan sopiva projekti tulee vastaan.

Leena Yliportimo päätyi joukkorahoituskampanjaan vuosi sitten etsiessään kustantajaa toiselle runokirjalleen Small talkia rakkaudesta. Kustantaja löytyikin, mutta hän ei pystynyt toteuttamaan kirjan ulkoasua Yliportimon suunnittelemalla tavalla.

Yliportimo otti yhteyttä Mesenaatti.me-palveluun, ja hän päätti kokeilla kampanjan tekemistä.

– Halusin niin kovasti saada omannäköiseni teoksen. Onneksi sain kavereitani apuun tekemään kampanjaan videon ja animaatioita. Itse levitin tietoa someen ja muuhun mediaan. Vastikkeeksi tarjosin tulevaa kirjaa, jonka mesenoija sai ystävänpäiväksi.

Kampanja alkoi vetää pikku hiljaa. Yliportimo sai kirjalleen 144 rahoittajaa, ja hän pystyi ottamaan teoksestaan 600 kappaleen painoksen.

– Olen todella tyytyväinen tulokseen, vaikka olikin aika kovaa henkisesti olla esillä ja pyytää ihmisiltä rahaa työhönsä.
 

Rahoittajille vastikkeita

Mesenaatti.me-palvelua pyörittävät Tanja Jänicke ja Pauliina Seppälä saivat idean vastikkeellisesta yhteisörahoituksesta viisi vuotta sitten. Kyseessä on malli, jossa ihmiset voivat tukea esimerkiksi jonkin taiteilijan tai tieteentekijän hanketta.

– Tiesimme ennestään erilaisista joukkorahoitusmalleista, mutta emme tällaisesta. Kuvittelimmekin tehneemme mullistavan keksinnön, jonka voisimme lisensioida ympäri maailmaa. Sitten kuulimme, että ulkomailla oli jo aloittanut aiemmin vastaavanlainen Kickstarter-palvelu, Jänicke kertoo.

Naiset olivat tästä aluksi pettyneitä, mutta he tajusivat vähitellen, että idealle oli ollut selvää tilausta ja se oli sen vuoksi syntynyt samaan aikaan eri paikoissa. Mesenaatti.me aloitti siis toimintansa vuoden 2013 kesällä.
 

Ei riitä, että kampanja näkyy meidän sivuillamme vaan sitä on myös itse markkinoitava eri tavoin."
– Tanja Jänicke
 

Kaksikon luoman rahoituspalvelun asiakasmäärä on kasvanut koko ajan. Nettisivuilta löytyy kampanjoita, jotka liittyvät esimerkiksi kulttuuriin, yhteiskuntaan, tietoteknologiaan, urheiluun ja hyväntekeväisyyteen.

Ajatuksena on, että ihmiset voivat tukea jotakin hanketta aivan pienelläkin rahasummalla ja saavat rahalleen samalla jotakin vastiketta.

– Tämä on Suomessa ainoa kaikille avoin rahoituspalvelu, jossa kampanjan rahoittajille tarjotaan vastikkeita. Sellaisia voivat olla vaikkapa tuote, palvelu, elämys, sähköpostikirje tai klubin jäsenyys, Jänicke selvittää.
 

Unelmien toteuttamista

Kampanjan aloittava ilmoittaa, millaista summaa tavoittelee hankkeelleen. Hänen on pystyttävä vakuuttamaan ihmiset kampanjaa markkinoivalla kuvalla, tekstillä ja videolla.

– Ei riitä, että kampanja näkyy meidän sivuillamme vaan sitä on myös itse markkinoitava eri tavoin. Video kannattaa yleensä tehdä, sillä sen on todettu lisäävän huomiota yli 40 prosentilla, Tanja Jänicke sanoo.

– Enemmistö eli 70 prosenttia meidän kampanjoistamme liittyy kulttuuriin. Esimerkiksi taiteilijat joutuvat monesti toimimaan pienellä budjetilla, mutta tällaisen lisärahoitusinstrumentin avulla he voivat tehdä ties mitä kunnianhimoisia hankkeita. Tämä siis aktivoi ihmisiä toteuttamaan unelmiaan.

Mesenaatti.me ottaa kampanjoiden toteutuneesta rahoituksesta seitsemän prosentin provision, joka sisältää arvonlisäveron. Palvelussa on tähän mennessä toteutettu 300 kampanjaa, joista yli 70 prosenttia on päässyt tavoitteeseensa. Kampanjoita on rahoittanut noin 30 000 henkilöä.

Jänicken mukaan joukkorahoitus kuuluu maailman nopeimmin kasvaviin rahoitusmalleihin. Siinä liikkuu rahaa noin 12 miljardin dollarin arvosta.

– Kyse ei ole vain rahasta vaan myös yhteiskunnan rakenteisiin liittyvistä asioista. Nopealla ja ketterällä tavalla voidaan saada aikaan jotain uutta ja vaikuttaa parhaimmillaan koko yhteiskunnan toimintaan.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.