null Jumala maistuu omenapiirakassa

Jumala maistuu omenapiirakassa

Rippileiriläiset etsivät kuvia ja pohtivat omia mielikuviaan Jumalasta.

”Jumalaan liittyvät kysymykset ovat aina askarruttaneet”

Rippikoululaisten kysymyksiin Jumalasta vastasi
mediarippikoulun pappi Ulla Pohjolan-Pirhonen.

Kerrotaanko Raamatussa, milloin Jumala on syntynyt vai onko hän ollut aina olemassa?

— Raamatun mukaan Jumala on aina ollut olemassa, mutta ilmoittanut olemassaolostaan vasta ihmisen luotuaan. Jumala on kaiken luoja eli kukaan ei ole luonut Jumalaa.

Millaisena Raamattu kuvaa Jumalan?

— Jumala etsii ihmistä ja yhteyttä ihmiseen. Vaikka ihmiset töppäilevät ja lankeavat syntiin, Jumala ei hylkää heitä. Siitä voi päätellä Jumalan olevan armollinen ja anteeksiantavainen. Jumalan syvin olemus on rakkaus.

Onko nuorten usko Jumalaan vähentynyt vai lisääntynyt viime aikoina?

— Mielestäni se on pysynyt samana. Uskon määrää on sinänsä vaikea arvioida, sillä se on melko henkilökohtainen asia. Eri näkökulmia tulee lisää. Joillakin on Jumalaan liittyviä viisaita epäilyksiä, kun taas toiset eivät erityisemmin pohdi asiaa. Vaikka ihmisten lähestymistapa Jumalaan vaihtelee, Jumalaan liittyvät kysymykset ovat aina askarruttaneet.

Mitä tarkoitetaan Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä?

— Sillä tarkoitetaan Pyhää Kolminaisuutta. Isä on se, joka on luonut maailman ja joka pitää luomaansa jatkuvasti yllä. Poika tuli ihmiseksi ihmisen rinnalle, sovitti syntimme ja nousi kuolleista. Pyhä Henki on kaikessa vaikuttava voima, joka luo uskoa Jumalaan ja auttaa meitä elämään kristittyinä.

Onko Jumalalla Jeesuksen lisäksi muita lapsia?

— Kristinuskon mukaan olemme kaikki kristittyinä Jumalan lapsia, jollaisiksi tulemme kasteessa. Jumalaa voidaan rukoilla Isänä kuten Jeesus on opettanut meille Isä meidän -rukouksessa. Jumalahan on Isä, Poika sekä Pyhä Henki.

Suriko Jumala Jeesuksen kuolemaa?

— Ei varsinaisesti itse kuolemaa, vaan sitä mitä Jeesukselle tehtiin. Yhtä lailla Jumala suree tänäkin päivänä tapahtuvia vääryyksiä. Ihmisten teot voivat nykyäänkin olla rakkaudettomia ja Jumalan tahdon vastaisia.

 


”Pienenä kuvittelin, että Jumala on vain papparainen, joka on luonut maailman. En osaa sanoa mitään tiettyä ikää, jolloin olisin alkanut ajatella toisin. Huomaan vain, että niin on käynyt. Varmaan käsitykseni Jumalasta muuttuu koko ajan oppiessani lisää.

Minä luulen, että Jumalalla on meitä ihmisiä ja eläimiä ja koko luontoa kohtaan pelkästään positiivisia tunteita. Jumala haluaa auttaa. Siksi minun on vaikea uskoa Jumalan olemassaoloon silloin, jos jotain pahaa tapahtuu. Jumalahan on hyvä.

Joskus saatan nähdä Jumalasta unta, mutta muuten en tiedä, miten hänet voisi nähdä. Jumalan olemassaoloa ei voi todistaa ja siksi hän on salaperäinen ja tuntematon.”

Poika, 14

 

”Pienenä ajattelin Jumalan olevan iso heppu taivaassa, mutta nykyään en ole varma, mitä pitäisi ajatella. Minun on vaikea uskoa Jumalaan, koska maailmassa on niin paljon kärsimystä. Haluaisin kysyä Jumalalta, miksi yhteiskunnassa on kipua ja tuskaa, mutta en usko voivani nähdä häntä tässä maailmassa.

Tiedän Jumalan olevan olemassa, sillä kun asiat menevät huonosti, jokin auttaa minua tavalla tai toisella. Jos näkisin Jumalan, kiittäisin häntä aluksi ihmiskunnan luomisesta, mutta myös kyseenalaistaisin hänen syitään pitää meidät elossa.”

Tyttö, 14

 

”Nuorempana ajattelin, että Jumala on kuin isä. Kuvittelin hänen olevan parrakas, viisas mies, joka on nähnyt maailmaa. Mutta kasvaessani aloin ajatella Jumalaa hieman erilaisena.

Edelleen ajattelen, että Jumala on vanha mies, ei mikään nuori poika, koska se tuntuu luotettavammalta. Sanotaanhan Jumalaa viisaaksi.

Jumalaan ei ole helppo uskoa, koska hänen olemassaolostaan ei ole tieteellisiä todisteita. On helpompaa uskoa johonkin, jonka voi nähdä omin silmin.

Jos tapaisin Jumalan joku päivä, en heti uskoisi silmiäni. Pyytäisin todennäköisesti häntä ajamaan partansa ja kysyisin häneltä, miksei hän ole näyttäytynyt minulle tai tuntemilleni ihmisille aiemmin. Saattaisin myös kiittää häntä siitä, etten ole ainakaan vielä kuollut auto-onnettomuudessa ja siitä, ettei Raamatussa ole 5000 sivua.

Toisaalta ajattelen niinkin, että Jumalan voi nähdä vaikka omenapiirakassa, koska se on todella hyvää. Olen kuullut, että Jumala on todella mukava ja haluaa muille hyvää. Hän ei ole ketään vastaan. Uskon myös, että tästä syystä Jumalaa ei tarvitse pelätä.”

Poika, 14

 

”Uskon, että Jumala rakastaa kaikkia, koska kerrotaan, että hän uhrasi ainoan poikansa ihmisille. Mutta ihmiset eivät osaa arvostaa Jumalan rakkautta.

Luulen, että Jumalaa harmittaa se, että ihmiset valittavat joskus ihan turhistakin asioista, vaikka niihin on olemassa ratkaisu. Se vain pitää yleensä itse keksiä. Jumala ei poista kaikkea pahaa, koska ilman pahoja asioita ei olisi mitään hyvääkään.

Pienenä ajattelin, että Jumala on mies, joka istuu taivaassa ja katselee ja suojelee meitä. Minun perheeni ei ole vahvasti uskonnollinen, mutta minä ajattelen, että Jumala puhuu minulle, kun rauhoitun ja ajattelen häntä. Hän puhuu myös muiden ihmisten teoissa.”

Tyttö, 14

 

”Olen perheestä, jossa uskotaan Jumalaan, mutta olen silti itse muodostanut omat mielipiteeni hänestä. Muut ihmiset eivät juurikaan ole vaikuttaneet uskooni, vaikka tosin heidän mielipiteensä ovat saaneet minut miettimään asioita. Kun jotkut puhuvat siitä, etteivät usko Jumalan olemassaoloon, alan helposti itsekin kyseenalaistaa asiaa.

Kun rukoilen, ajattelen Jumalaa valona ja toivona. Uskon, että Jumala kuulee rukoukseni.

Jumala rakastaa meitä kaikkia sellaisinaan, sillä olemme kaikki erilaisia ja meissä jokaisessa on jotain erityistä. Pienestä pitäen olen ajatellut, että Jumala on hyvä tyyppi, sellainen, johon voi luottaa ja joka huolehtii.

Pienenä kuvittelin, että auringon säteet pilvien raoista kertoivat, että Jumala on siellä ja katselee meitä. Jumala asuu taivaassa, jotta näkisi meidät kaikki.”

Tyttö, 15

 

”Minulle Jumala kuvastaa rakkautta. Uskon, että Jumala loi ihmisen, koska maailma tarvitsi hallitsijan. Ihminen on kuitenkin epätäydellinen ja tekee vääriä päätöksiä, joita Jumala sitten suree.

Olen sitä mieltä, että ihmisen väärät teot johtuvat hänen omista valinnoistaan. Ehkä hän on aikaisemmin kokenut jotakin pahaa ja haluaa jakaa kokemansa tuskan muille.

Jumala ilmoittaa itsestään joka paikassa, missä vain näemme hänen luomaansa maailmaa. Jumala näkyy myös mediassa — lehdissä, televisiossa ja netissä — koska hänen luomistyönsä näkyy kaikkialla.

Pienenä ajattelin, että Jumala on parrakas mies pilven päällä, joka katselee ja määräilee ihmisiä. Mielikuvani Jumalasta syntyi, kun mummi kertoi hänestä. Lisäksi luin pienenä lastenraamattua.”

Tyttö, 14

 

Katso rippikoululaisten tekemä video Jumala-aiheesta osoitteessa www.vantaanseurakunnat.fi.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.