null Kaikki aika onkin läsnä

Miehet tuottavat pettymyksiä naisille kolmessa polvessa.

Miehet tuottavat pettymyksiä naisille kolmessa polvessa.

Kaikki aika onkin läsnä

Tähtitaivas talon yllä. Ohjaus: Saara Cantell.

Saara Cantellin toinen pitkä elokuva kuvaa jälleen naisia, tällä kertaa kolmessa sukupolvessa.

Alkukohtauksessa keski-ikäinen Salla (Elin Pedersdottir) palaa vuosikymmenten jälkeen Suomeen tyhjäksi jääneelle kotitilalleen. Nykyaika vaihtuu samojen seinien sisällä edelliseen sukupolveen ja Salla leikkii yksinhuoltajaäitinsä Tuulikin (Meri Nenonen) keittiössä. Seuraavalla liukumalla ollaan jatkosodan pyörteissä ja Tuulikin äiti Saima (Irina Björklund) koettaa parhaansa mukaan toimia kyläkoulun opettajana ja hoitaa maatilaa, kun mies on rintamalla.

Eri aikakaudet vuorottelevat elokuvassa luontevasti. Ohjaaja luo tarkkaa ajankuvaa ja näyttelijät luonnostelevat taidokkaasti henkilöhahmojaan.

Naisten elämä ei mene suunnitelmien mukaan, sillä miehiin liittyvät pettymykset saavat monia muotoja. Saima löytää maataloon tulevasta apumiehestä, vammautuneesta Toivosta (Leo Honkonen) sielunkumppanin. Maaseudulla kun ei aivan alvariinsa kohtaa Platoninsa lukeneita tähtienharrastajia.

1970-luvun räikeänoransseissa illanistujaisissa yksinhuoltaja Tuulikki tyttärineen saa taas huomata, että miehiin ei ole luottamista.

Nykyajan paluumuuttaja Salla on moderni, yksilöllinen ja pinnaltaan sulkeutunut. Hänen ja naapurin monitoimimiehen välille syntyy kuitenkin uskottava ja kaunis ystävyyssuhde.

Kun Terrence Malickin viimeisimmässä elokuvassa The Tree of Life ihmiset kohtaavat itsensä eri-ikäisinä viimeisellä rannalla, Cantellin elokuvassa on hieno ohikiitävä kohtaus, jossa Saima ja hänen tyttärensä Tuulikki kohtaavat askareissaan talon pihapolulla. Elokuvan filosofian mukaan kaikki aika on läsnä yhtä aikaa, mutta me ihmiset olemme kosketuksissa vain yhden pisteen kanssa kerrallaan. Elokuva voi rikkoa tuota lainalaisuutta.

Mitä enemmän Cantellin elokuvaa älyllistää, sitä paremmalta se tuntuu. Tunnetasolla keskeisen polttopisteen hajottaminen kolmen naisen kohtaloihin on haastavaa, sillä katsojan täytyy itse rakentaa kokonaisuutta valmiin kattauksen sijaan.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.