null Kampanjan kasvoina

Kimmo Auvinen kokee, että ihmisten auttaminen on hänelle paras tapa oppia.

Kimmo Auvinen kokee, että ihmisten auttaminen on hänelle paras tapa oppia.

Kampanjan kasvoina

Syöpäkampanjan suosio yllätti Kimmo Auvisen.

240 416 ihmistä. Niin moni on liittynyt Ilolassa asuvan Kimmo Auvisen Facebook-ryhmään, jossa hän lupaa kerätä yhtä paljon rahaa lasten ja nuorten syöpäsairauksien tutkimukseen kuin ryhmässä on jäseniä. Määrä on huikea, mutta Auvisen varsinainen rutistus alkaa vasta kun projektille anottu keräyslupa vihdoin saapuu ja keräyksessä päästään tositoimiin.

— Rahojen kokoon saaminen on kovan työn takana ja teen varmasti pitkää päivää. Luotan silti siihen, että tavoitteeseen päästään. Muutamat yritykset ovat jo luvanneet lähteä mukaan ja esimerkiksi koulut ovat olleet kiinnostuneita.

— Se, miten paljon Facebook-ryhmäläiset ovat valmiit antamaan rahaa keräykseen, on jokaisen ryhmään liittyneen oma asia, Kimmo toteaa.

Vaikka Kimmo on vasta 25-vuotias, hänelle auttaminen on ollut sekä ammatti että harrastus jo pitkään. Hän on valmistunut lähihoitajaksi, tehnyt nuorisotyötä ja ollut vapaaehtoisena Ankkapartiossa. Auvinen on myös päässyt opiskelemaan ensihoitajaksi, mutta aloittaa opinnot vasta ensi vuonna.

— Ei auttaminen kuitenkaan ole minulle mikään elämäntapa, vaan ennemminkin tapa oppia. Opin paremmin tekemällä kuin kirjoista lukemalla, hän perustelee.

Syöpätutkimuskampanjan organisointi ja tunnetuksi tekeminen on tähän mennessä opettanut Kimmolle ainakin sen, miten kannattaa verkostoitua. Lisäksi se on tuonut rutiinia isoille ihmisryhmille puhumiseen.

— Olen joutunut myös etsimään totuutta ihmisistä: kuka haluaa olla mukana oman edun vuoksi ja kuka asian vuoksi?

Kaivuri-mutanen innoitti

Idean hyväntekeväisyyskampanjaansa Kimmo sai ajaessaan viime heinäkuussa mökille Kuusamoon. Hän mietti kaivuri-Mutasena tunnettua Jukka Mutasta, joka ajoi minikaivurilla Hangosta Kuusamoon Facebook-ryhmänsä kannustamana.

— Se oli hauska tempaus. Aloin sen pohjalta miettiä, miten Facebook-kuumeen saisi käytettyä johonkin yleishyödylliseen hankkeeseen, Kimmo kertoo.

Hyväntekeväisyyskohteita on maailma pullollaan ja Kimmo pyöritteli mielessään muutamaa vaihtoehtoa, mutta päätyi lopulta syöpäsairaisiin lapsiin.

— En halua laittaa hyväntekeväisyyskohteita mihinkään arvojärjestykseen saati sitten arvottaa eri sairauksia. Joku oli kuitenkin valittava ja tämä tuntui hyvältä kohteelta.

Tavoitteet ylittyneet

Kun idea alkoi muotoutua, Kimmo kertoi siitä muutamalle ystävälleen, jotka ovat vieläkin mukana projektissa.

Strategiaa ja tavoitteita mietittiin yhdessä, ja jo muutaman päivän kuluttua Facebook-ryhmä ”Hommaan lasten syöpätutkimukseen yhtä paljon rahaa kuin ryhmässä on jäseniä” oli perustettu.

— Ajattelin, että jos ryhmä saisi aluksi 10 000 jäsentä ja vuoden loppuun mennessä 50 000, niin hyvä. Sitten kävikin niin, että kun ryhmä perustettiin perjantaina, jo maanantaina oli koossa 100 000 jäsentä.

Lentävän lähdön jälkeen edessä oli yhteistyökumppanin etsintä, sillä yksityishenkilö ei voi saada keräyslupaa.

— Halusin yhteistyökumppaniksi tunnetun ja hyvämaineisen toimijan, joka ei vaadi keräystuotosta itselleen mitään. Ystäväni tunsi yhden ihmisen HYKSin lapsisyöpäpotilaiden vanhempien ja ystävien yhdistyksestä, joten keksin ottaa yhteyttä heihin.

Työnjako yhdistyksen kanssa on sellainen, että Kimmo vastaa lahjoittajien hankinnasta, mutta varat ohjataan yhdistyksen tilille ja sieltä edelleen Lastentautien tutkimussäätiölle lasten ja nuorten syöpien tutkimukseen.

— Säätiö saa päättää rahojen käytöstä. Siihen minun tietotaitoni eivät riitä, joten luotan ammattilaisiin.

Epäilykset ymmärrettäviä

Kampanjan aikana Kimmo on saanut myös viestejä, joissa epäillään, meneekö apu perille ja voiko tavalliseen nuoreen mieheen luottaa näin isossa asiassa. Hän ei ole kuitenkaan viesteistä loukkaantunut.

— Ymmärrän epäilyn oikein hyvin, sillä ihmiset ovat nykyään valveutuneita. Tiedän hyvin myös sen, että muutamassa keräyksessä rahat ovat menneet aivan muualle kuin piti tai että keräyskulut ovat olleet niin suuret, että niistä on mennyt hyväntekeväisyyteen vain pieni osa.

Toisaalta juuri omalla nimellä ja kasvoilla esiintyminen on seikka, joka on saanut ihmiset mukaan ja ylittänyt jopa tunnettujen järjestöjen saaman huomion.

— Osansa on varmasti myös hyvällä tuurilla ja oikealla ajoituksella, Kimmo pohtii.

 

Kimmo Auvisen Facebook-ryhmässä oli ti 23.11. yhteensä 240 416 jäsentä.

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.