null Kolumni: Avain parempaan maailmaan

Kolumni: Avain parempaan maailmaan

Pelkkä lukutaito ei riitä, tarvitaan myös luetun ymmärtämistä.

Syyskuu on lukemisen juhlaa. Ekaluokkalaiset opettelevat lukemaan, 8.9. vietettiin kansainvälistä lukutaitopäivää ja Pakolaisavun lukutaitokampanja on koko syyskuun käynnissä.

Lukemista on kahdenlaista, molemmat yhtä tärkeitä. Lukutaidon ensimmäinen porras on yksinkertainen: oppia yhdistelemään kirjaimia sanoiksi ja muuttaa kirjoitus puhutun kielen kaltaiseksi, ikään kuin poissaoleva puhuisi meille.

Toinen on jo monimutkaisempi: lukea niin, että ymmärtää myös sen, mitä ei kirjoiteta. Nykypäivän uutistulvassa, poliitikkojen puheissa ja miksei tutkijoiden teksteissäkin on hyvä pitää pää kylmänä ja aina toisinaan pysähtyä miettimään, mitä meille kerrotaan ja ennen kaikkea miksi. Haluaako kirjoittaja ehkä johdatella meitä tahtomaansa suuntaan tai ohjata huomiomme jostakin pois puhumalla jostakin muusta? Niinhän taikurikin tekee näyttäviä liikkeitä toisella kädellään samalla kun hän tekee tempun vaivihkaa toisella.

Tämä lukutaidon toinen taso on yhtä tärkeä kuin ensimmäinen. Pelkän lukutaidon varassa meitä voidaan yhtä hyvin johtaa harhaan kuin oikeaan. Ekaluokkalaiselle riittää, että hän saa kirjaimet järjestetyksi sanoiksi ja lauseiksi, mutta aikuinen tarvitsee enemmän voidakseen tehdä oikeita ratkaisuja ja ymmärtää maailmaa oikein.

 

On hyvä pitää pää kylmänä ja aina toisinaan pysähtyä miettimään, mitä meille kerrotaan ja ennen kaikkea miksi.

 

Mutta ei lukemisesta silti pidä tehdä itselleen vain raskasta velvollisuutta vaan sen täytyy olla myös iloa ja nautintoa. Joskus on ihanaa tulla kirjoittajan huiputtamaksi. Kirjailija luo kuvitteellisen maailman ja tarjoaa meille mahdollisuuden heittäytyä sen lumoihin, uskomaan, että toisen luoma mielikuvitusmaailma on jollakin lailla todellinen.

Tahdommepa lukea kriittisesti maailman asioista tai myötäeläen kaunokirjallisuutta, lukeminen on joka tapauksessa avain parempaan maailmaan. Pieni koululainen Suomessa tai maailmalla on suuren asian äärellä, kun hän tavaa ensimmäistä aapistaan. Pidetään huoli siitä, että hän saa tilaisuuden oppia lukemaan mahdollisimman hyvin.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori.

Jaa tämä artikkeli: