null Kysyn vaan: Kasvaako lentomelu Vantaalla?

Kuva: Eili-Kaija Kuusniemi

Kuva: Eili-Kaija Kuusniemi

Hyvä elämä

Kysyn vaan: Kasvaako lentomelu Vantaalla?

Helsinki-Vantaan lentokentällä on alkanut kiitotieremontti. Remontin aikana kiitotie 1 peruskorjataan ja käytössä ovat kiitotiet 2 ja 3. Tämän on sanottu vaikuttavan lentomeluun. Miten se vaikuttaa Vantaalla, Finavian ympäristöasiantuntija Johanna Kara?

– Koska kiitoteitä on käytössä vain kaksi, on lentoonlähtöjä suunnattava myös kiitotieltä 2 kaakkoon Tikkurilan ja Pohjois-Helsingin suuntaan. Lentoon lähteviä koneita on siis enemmän näillä alueilla, missä yleensä on vähän liikennettä, ja näin ollen melua on enemmän. Länsi-Vantaalla koneet nousevat kiitotieltä 3 tavallisia reittejä.

Ovatko vaikutukset samanlaisia läpi kesän?

– 11.5.–5.7. kunnostetaan kiitotien koillispää sekä kiitoteiden 1 ja 2 risteys. 6.7. lähtien kiitotietä 2 pystytään jälleen käyttämään laskeutumisiin Nurmijärven suunnasta, jolloin lentokonemelu vähenee kiitotien 3 suunnassa.

Kumpi aiheuttaa enemmän melua, nouseva vai laskeutuva lentokone?

– Lähtevät koneet nousevat nopeasti kohti lentokorkeutta, jolloin melun vaikutus jää lentoaseman lähialueille. Laskeutuessaan lentokoneet liittyvät kiitotien suuntaiseen linjaan ja lentävät sen suuntaisesti 12–20 kilometriä. Aerodynaamista melua laskeutuvasta lentokoneesta alkaa tulla enemmän, kun siipien laipat avautuvat ja laskuteline otetaan ulos noin 10–15 kilometriä ennen kiitotietä. Melu on siis erilaista, joten niitä on vaikea verrata keskenään

Onko lentomelun määrä kasvanut Vantaalla samassa tahdissa kuin lentoliikenteen määrä?

– Lentomelun alue on pienentynyt merkittävästi viime vuosikymmenten aikana. Se on seurausta muun muassa lentokoneiden tekniikan ja lennonjohdon toimintatapojen kehittymisestä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.