Kysyn vaan: Miksi joukkoliikenteen hinnat nousevat?
Kuva: Eili-Kaija Kuusniemi

Kuva: Eili-Kaija Kuusniemi

Kysyn vaan: Miksi joukkoliikenteen hinnat nousevat?

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) tiedotti lokakuun lopussa, että kausi-, arvo- ja vuorokausilippujen hinnat nousevat ensi vuonna. Mobiili- ja kertalipun hinnat säilyvät ennallaan. Tuntuu siltä, että lippujen hinta nousee joka vuosi. Pitääkö tämä paikkansa, johtava tariffisuunnittelija Jarmo Riikonen?

– Kyllä se näin on viime vuosina ollut. Se johtuu kustannusten kasvusta ja siitä, että jollakin suuret investoinnit on rahoitettava.

Länsimetroko hintoja nostaa?

– Ei länsimetro sinänsä, mutta sen viivästyminen.

Tavallinen joukkoliikenteen käyttäjäkö tällaisia suuria investointeja joutuu maksamaan?

– Osin kyllä. Se taas johtuu meidän perussopimuksesta. HSL:n joukkoliikenteen kustannuksista noin puolet katetaan lipputuloilla ja puolet kuntien rahoituksella.

Mitä pitäisi tapahtua, että joukkoliikenteen lipun hinnat laskisivat?

– Kustannusten kasvun pitäisi pysähtyä ja infrastruktuurin liittyvien kustannusten pitäisi siirtyä kuntien maksettavaksi.

– Pitää muistaa, että vaikka lippujen hinnat ovat viime vuosina nousseet, korotukset eivät ole varsinkaan kausilipuissa olleet merkittäviä.

HSL kertoi myös esittävänsä korotusta tarkastusmaksuun, jolloin se nousisi 80 eurosta 100 euroon. Tarkastusmaksusta päättää kuitenkin liikenne- ja viestintäministeriö. Mitä tälle asialle kuuluu?

– Siihen en osaa sanoa.

Eikö tarkastusmaksun ongelmana ole ollut se, että kaikki eivät nytkään pysty sitä maksamaan?

– On niitä ihan hyvin maksettu. Ei tarkastusmaksun juttu ole siinä, että se tuottaa hyvin, vaan siinä, että se toimii pelotteena.

Jaa tämä artikkeli: