Kysyn vaan: Miten autojen joutokäyntiä tarkkaillaan?

Kysyn vaan: Miten autojen joutokäyntiä tarkkaillaan?

Pysäköinnintarkastajat ja poliisi valvovat tehostetusti autojen joutokäyntiä pääkaupunkiseudulla 10.–16.2. Miten se käytännössä tapahtuu, Vantaan kaupungin pysäköinninvalvojien esimies Ari Piipponen?

– Valvonta perustuu ihan näköhavaintoihin. Joutokäyntiä valvotaan muun työn ohessa. Pysäköinninvalvojat antavat ensin suullisen huomautuksen asiasta. Jos kuljettaja ei siitä huolimatta halua lähteä liikkeelle tai sammuttaa autoa, voidaan kirjoittaa pysäköintivirhemaksun kaltainen maksu, jonka suuruus on 35 euroa.

Onko olemassa jokin tietty aikaraja, jonka ylittyessä pysäköinninvalvoja voi tulla huomauttamaan asiasta?

– Jos on lämpimämpää kuin 15 astetta pakkasta, aikaraja on kaksi minuuttia. Yli 15 asteen pakkasella aikaraja on neljä minuuttia, mutta siinäkin voi käyttää harkintaa, jos näkee vaikka, että auton lasit ovat vielä ihan jäässä.

Koskeeko valvonta myös ammattiautoilijoita eli busseja ja takseja?

– Kyllä. Tasapuolisuuden vuoksi myös heitä tarkkaillaan.

Miksi joutokäyntiä päätettiin tarkkailla tehostetusti juuri nyt?

– Tämä on koko pääkaupunkiseudun yhteinen asia, joka päätettiin nyt ottaa esiin. Joutokäynti tuottaa saasteita ja huonontaa ilmanlaatua. Näin tapahtuu erityisesti talvella, kun ilma ei vaihdu samalla tavalla kuin kesällä.

Miten uskot ihmisten suhtautuvan siihen, että heille huomautetaan auton käynnissä olosta?

– Jaa-a, sitä en osaa sanoa, sillä tätä ei ole hirveästi harjoitettu aiemmin. En kuitenkaan usko, että autojen joutokäynti on täällä Vantaalla mikään laaja ongelma.

Jaa tämä artikkeli:

Minuutissa mystikoksi

Villi city