null Meren tuntija

Anssi Saarelainen ohjaa risteilijöitä Etelä- ja Länsisatamaan, hiililaivoja Sompasaareen ja rahtialuksia Vuosaareen.

Anssi Saarelainen ohjaa risteilijöitä Etelä- ja Länsisatamaan, hiililaivoja Sompasaareen ja rahtialuksia Vuosaareen.

Meren tuntija

Luotsi Anssi Saarelainen tuntee paikalliset vedet.

Luotsivene matkaa kohti Harmajan luotsiasemaa. Vastaan tulee Viking XPRS, jonka peräaallot keinuttavat venettä. On luotsi Anssi Saarelaisen, 51, viikon mittaisen työvuoron ensimmäinen päivä.

Harmajalla työskentelevät luotsit ohjaavat risteilijöitä Eteläsatamaan ja Länsisatamaan, hiililaivoja Sompasaareen ja rahtialuksia Vuosaareen. Vaikka luotsilla on käytössään elektronisia karttoja ja muita apuvälineitä, hänen täytyy tuntea paikalliset vedet kuin omat taskunsa.

Kaakkoistuulen puhaltaessa Harmajalla aallot saattavat lennättää merivettä rakennukseen saakka. Anssi tietää, että kerran yksi luotsi joutui seilaamaan laivan mukana Saksaan, koska suuret aallot estivät häntä laskeutumasta takaisin luotsiveneeseen. Hurjimpien myrskyjen aikaan laivoja ei luotsata.

— Luotsi on paikalliset vedet tunteva turvallisuusopas. Mutta vaikka laivassa on luotsi, kapteeni on silti aina vastuussa laivasta ja navigoinnista, Anssi kertoo.

Luotsin huone on hytti

Luotsiaseman pöydällä on lintuopaskirja. Harmaja on hyvä paikka lintujen bongaukseen. Viime keväänä Anssi tunnisti yli kaksikymmentä lintulajia.

Harmajan saaren luotsiasema toimii 1960-luvulla valmistuneessa betonirakennuksessa. Portaiden yläpäässä on pyykkisäkkejä odottamassa kuljetusta maihin. Keittiön suuressa padassa kypsyy porsaan sisäfileitä. Anssi kävelee hyttiinsä. Sillä nimellä hän kutsuu huonettaan. Seinillä on lasten kuvia ja piirustuksia, sängyn pussilakanoissa laivojen kuvia.

Anssi kertoo kuluttavansa luotsiasemalla aikaa elämäkertoja lukien ja telkkaria katsoen. Itä-Hakkilassa asuva Anssi voi työvuoronsa aikana käydä mahdollisuuksien mukaan kotona. Kauempana asuvat kollegat ovat työviikon ajan ”saaren vankeina”. Joka neljännen työviikon Anssi tekee Porkkalan luotsiasemalla. Sieltä ei kannata lähteä työviikon aikana kotiin.

Vapaaviikoilla lastenhoitoa

Etelä-Savossa Ristiinassa kasvanut Anssi purjehti lapsena optimistijollalla Saimaalla.

— Lukiolaisena heitin, että lähden merille. Armeijan jälkeen menin merikouluun ja sitten seilaamaan.

— Moni on lähtenyt merille jo 15-vuotiaana. Heihin verrattuna minä olin myöhäinen lähtijä, Anssi sanoo.

Yhdeksän vuotta sitten hän tuli luotsioppilaaksi nykyiseen työpaikkaansa. Sitä ennen hän työskenteli turvallisuuspäällikkönä risteilijällä, jonka kotisatama sijaitsi Hongkongissa. Vaimonsa Janinan Anssi tapasi ollessaan kapteenina Kristina Reginalla. Tuleva vaimo työskenteli saman laivan perämiehenä. Parilla on 8-vuotias tytär Vilma ja 6-vuotias poika Uula.

Anssin viikon mittaista työvuoroa seuraa viikon vapaajakso. Vapaaviikot merkitsevät Anssille ”lastenhoitohommaa”.

— Työni mahdollistaa sen, että voin viettää paljon aikaa lasteni kanssa. Vapaalla pelaamme Uulan kanssa salibandya tai jalkapalloa.

— Joskus vaimo ja lapset käyvät luotsiasemalla työviikkoni aikana. Olemme viettäneet myös uutta vuotta Harmajalla.

Köysitikkaita pitkin laivaan

Kesällä Helsinkiin saapuu paljon risteilijöitä. Silloin yhdellä luotsilla on ohjattavanaan neljästä viiteen laivaa vuorokaudessa. Talvikuukausina työtahti on rauhallisempi.

Aluksen leveys ja pituus ratkaisevat, tarvitseeko se luotsin. Suurimmalla osalla Itämeren matkustaja-autolauttojen kapteeneista on linjaluotsin tutkinto. Silloin laivat eivät tarvitse luotsin apua. Toisinaan suurille yksityisille huvijahdeille tilataan luotsi, vaikka alukset eivät kokonsa puolesta luotsin apua tarvitsisi.

Luotsivene vie Anssin alusta vastaan luotsipaikalle, joka sijaitsee noin kuuden merimailin päässä satamasta. Luotsiveneessä on kaksi kuljettajaa, joista toinen on kannella varmistamassa luotsin pääsyn laivaan.

Yleensä luotsi nousee laivaan köysitikkaita pitkin. Kiivettävä matka voi olla jopa yhdeksän metriä. Aluksella luotsi yleensä joko ohjaa laivaa itse automaattiohjauksella tai antaa ruorimiehelle ohjeita. Tavallisesti kapteeni saa ajaa laivan laituriin.

Tänään Anssin tehtävänä on ohjata ensin rahtilaiva ulos Vuosaaren satamasta. Luotsattuaan vielä konttialuksen sisään satamaan Anssi ehtii loppuillaksi kotiin.

 Anssi Saarelainen aloitti työviikon Harmajan luotsiasemalla ma 30.4.
 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.