null Mielipide: Kaupungin on kuultava henkilöstöään

Puheenvuorot

Mielipide: Kaupungin on kuultava henkilöstöään

Jaakko Heinimäen pääkirjoitus Helsingin kaupungin palkkasotkusta ja sen opetuksista oli monin paikoin osuva (K&k 11.8.). Suomen suurimman työnantajan, Helsingin kaupungin, palkanmaksujärjestelmän käyttöönotto epäonnistui karkeasti. Tähän vaikuttaa suuri rakenteellinen ongelma: käyttäjälähtöisyyden puute kaupungin päätöksenteossa.

Tietojärjestelmien käyttöönotto tai mikään muukaan uudistus ei onnistu, jos ei hyvissä ajoin ennen hankintaa tiedetä, mitä käyttäjä tarvitsee. Tämän tiedon saa vain käyttäjiltä.

Helsingin kaupunki ei kuitenkaan hyödynnä tietoa asukkaidensa toiveista säännöllisesti. Usea muu kaupunki toimii näin. Helsingissä henkilöstön näkemyksiä kuullaan liian harvoin kaupungin ylimmän johdon, kaupunginhallituksen ja lautakuntien päätöksenteossa. Näin ei voi jatkua.

Ehdotan, että henkilöstön edustus saa säännöllisen läsnäolomahdollisuuden kokouksiin. Avoin vuoropuhelu, osallistava päätöksenteko ja paremmat vaikutusmahdollisuudet ovat välttämättömyys toimivalle kaupungille.

Mari Holopainen

kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu (vihr.)

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Pääkirjoitus: Mitä Helsingin kaupungin surkeasta palkkasotkusta voidaan oppia?

Puheenvuorot

Työntekijä ei ole vain rivi jossakin taulukossa vaan ihminen, joka tarvitsee palkkarahansa elämiseensä.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.