Mielipide: Kaupungin on kuultava henkilöstöään
Jaakko Heinimäen pääkirjoitus Helsingin kaupungin palkkasotkusta ja sen opetuksista oli monin paikoin osuva (K&k 11.8.). Suomen suurimman työnantajan, Helsingin kaupungin, palkanmaksujärjestelmän käyttöönotto epäonnistui karkeasti. Tähän vaikuttaa suuri rakenteellinen ongelma: käyttäjälähtöisyyden puute kaupungin päätöksenteossa.
Tietojärjestelmien käyttöönotto tai mikään muukaan uudistus ei onnistu, jos ei hyvissä ajoin ennen hankintaa tiedetä, mitä käyttäjä tarvitsee. Tämän tiedon saa vain käyttäjiltä.
Helsingin kaupunki ei kuitenkaan hyödynnä tietoa asukkaidensa toiveista säännöllisesti. Usea muu kaupunki toimii näin. Helsingissä henkilöstön näkemyksiä kuullaan liian harvoin kaupungin ylimmän johdon, kaupunginhallituksen ja lautakuntien päätöksenteossa. Näin ei voi jatkua.
Ehdotan, että henkilöstön edustus saa säännöllisen läsnäolomahdollisuuden kokouksiin. Avoin vuoropuhelu, osallistava päätöksenteko ja paremmat vaikutusmahdollisuudet ovat välttämättömyys toimivalle kaupungille.
Mari Holopainen
kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu (vihr.)
Ota kantaa! Voit jättää oman mielipidekirjoituksesi täällä.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Pääkirjoitus: Mitä Helsingin kaupungin surkeasta palkkasotkusta voidaan oppia?
PuheenvuorotTyöntekijä ei ole vain rivi jossakin taulukossa vaan ihminen, joka tarvitsee palkkarahansa elämiseensä.